Tepelkloof

Dit deel van het forum is bedoeld voor berichten over het geven van borstvoeding aan een kind dat ouder is dan een jaar.

Topic starter
Vosje

Tepelkloof

Bericht door Vosje » vr nov 29, 2019 11:14 am

Beste allemaal, mijn kindje is 14 maanden en het is mijn tweede kind dus je zou denken dat ik wat ervaring zou moeten hebben, toch loop ik de laatste tijd steeds tegen een probleem aan en ik weet niet wat ik moet doen. Ik krijg namelijk al voor de derde keer op rij een tepelkloof op precies dezelfde plek! Voordat mijn kindje 1 is geworden had ik er nooit last van. Met mij eerste keer ook niet op deze leeftijd.
Ik weet niet precies waar dit door komt. Ik heb een ingetrokken tepel aan deze kant en ik probeer hem al naar buiten te laten komen voordat ik de borst aanbied, ik let op de grootte van zijn hap (volgens mij hapt hij echt minder goed aan dan vroeger), andere houding. De kloof geneest en ontstaat over een paar dagen weer... Het gebeurt in de nacht want dan zie ik niet zo goed wat hij doet. Volgens mij is zijn drinktechniek anders geworden nadat hij uit een tuitbeker is gaan drinken. Vanochtend heb ik ook een soort beginnende tepelkloof op mijn andere tepel ontdekt, op dezelfde plek maar dan in spiegelbeeld.
Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet... Zouden tepelhoedjes op deze leeftijd nog nut hebben?

Trix Planting
Forumeigenaar

Techniek

Bericht door Trix Planting » vr nov 29, 2019 5:00 pm

Het kan goed zijn dat het drinken uit een tuitbeker zijn techniek heeft veranderd.
Drinken uit een tuitbeker wordt afgeraden omdat het problemen met het gebit kan veroorzaken. Dus als je nu overstapt op drinken uit een open beker sla je twee vliegen in een klap! Op deze leeftijd is dat goed aan te leren.
En dan vooral overdag veel aandacht besteden aan het aanhappen. Je kunt de grote open mond voordoen, en er een spelletje van maken: Mondje wijd oooopen :-) Dan zal het in de nacht ws ook beter gaan.
Drinkt hij in de nacht zonder dat je het merkt? Anders kun je ook dan herhalen: ‘Mondje wijd ooooopen’.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Trix Planting
Forumeigenaar

Kloven

Bericht door Trix Planting » vr nov 29, 2019 5:29 pm

Om de kloven goed te laten genezen kun je hydrogelpads proberen.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
Vosje

Re: Tepelkloof

Bericht door Vosje » vr nov 29, 2019 9:17 pm

Heel erg bedankt voor de tips! Ik ga per direct stoppen met de tuitbeker en de hydrogel patches heb ik zelfs hier in huis liggen! Ik vraag me alleen af of het niet erg is als ik ze voor iedere voeding weer moet verwijderen? Want ze verkleven soort van en zijn dan lastig te verwijderen.
Ik merk het wel als hij in de nacht drinkt, maar ben dan zo suf dat ik hem liggend voed en ga er niet echt goed voor zitten. Maar ik moet het eigenlijk wel gaan doen anders kom ik nooit meer van die kloof af denk ik!
Wat fijn trouwens dat ik hier nog steeds mijn vragen kan stellen, bedankt! Alles is vernieuwd en de oude onderwerpen zijn weg, maar gelukkig zijn jullie er nog! ;)

Plaats reactie