Stoppen met borstvoeding: moeilijk!

Dit deel van het forum is bedoeld voor berichten over het geven van borstvoeding aan een kind dat ouder is dan een jaar.

Topic starter
Marjolein

Stoppen met borstvoeding: moeilijk!

Bericht door Marjolein » vr dec 27, 2019 9:49 pm

Mijn zoontje is net 1 jaar en ik heb met alle ups & downs met veel plezier borstvoeding gegeven. Ik geef nu nog wisselend borstvoeding, minimaal 1x/dag, maar vaak 2x of 3x, beetje afhankelijk of ik thuis ben of niet. Hij krijgt natuurlijk ook vaste voeding (gaat eindelijk iets beter) en kunstvoeding.
Ivm fertiliteitsbehandeling moet ik stoppen met borstvoeding (over deze combi hoef ik geen adviezen). Ik heb af afgebouwd van alleen borstvoeding naar een combi borstvoeding en kunstvoeding, maar 'de laatste stap' vind ik erg moeilijk.
Dit heeft er met name mee te maken dat mijn zoontje altijd al een hele moeilijke slaper is geweest, waarvoor we al van alles geprobeerd hebben (routine, boeken waaronder die van Elizabeth Pantley, slaapcoach, etc, etc, etc). Ik kan hem niet in slaap krijgen (met name 's avonds) zonder de borst, overdag is dit eigenlijk ook het geval. 's Nachts wordt hij ook nog een aantal keer wakker. Hij is sowieso de laatste tijd erg aan mij 'geplakt'.
Maar het is met name iets dat hem conform biedt, je ziet hem af en toe ontspannen aan de borst, echt even rustig worden. Ik vind het moeilijk om hem dit te ontnemen. Daarnaast zie ik erg op tegen het nog moeilijker (in)slapen zonder de borst.
Nog tips? Of gewoon even doorbijten???