Obsessie

Dit deel van het forum is bedoeld voor berichten over het geven van borstvoeding aan een kind dat ouder is dan een jaar.

Topic starter
Anoniem

Obsessie

Bericht door Anoniem » ma jan 13, 2020 5:21 pm

Hallo,

Lang geleden dat ik hier zelf nog was met mijn kindjes. Heb zelf bij beide kinderen lang borstvoeding gegeven.

Nu zie ik mijn vriendin bezig met haar 1 jarig kindje.
Ze heeft van in het begin veel raad gevraagd maar nu.. nu loopt het uit de hand. Zal even schetsen:

1ste kindje, moeilijke bevalling, bv liep niet eerste weken. Kindje hapte gewoon niet aan. Na een week eindelijk tepelhoedje gebruikt en dan lukte het. Na tijdje heeft ze dit kunnen afbouwen.

Vooral de angst/onzekerheid dat ze wel genoeg melk had/heeft maakt dat ze rare beslissingen neemt. Plots was ze uit het niets aan het blokvoeden waardoor haar productie kelderde. Nadien terug rechtgetrokken.

Nu na een jaar loopt het echt niet. Ze weigert om het kind ander eten aan te bieden. Ze wil geen enkele voeding afbouwen want dan heeft ze schrik dat het kind helemaal niet meer wil eten bij haar.

Kind is naar onthaalmoeder geweest. Maar zij heeft het kind nooit willen de fles goed aanleren. En ze blijft het kind aanleggen om het uur/half uur/10 min.waardoor het kind niet gewend is van grotere hoeveelheden te eten.

Ze wil ook gewoon niet dat het kind tevreden is bij iemand anders. Dir zegt ze echt letterlijk. Hierdoor eet ze dus zo goed als niets wanneer mijn vriendin gaan werken is. Ze moet maar inhalen, volgens haar, als ze thuis is. De dagen dat vriendin thuis is, doet ze niks anders dan op de zetel zitten en het kind constant aanleggen. Ook al geeft het kind duidelijk aan te willen spelen, dan zegt ze 'nee,nu tijd om te drinken en te slapen'

Met haar vriend loopt het nu ook helemaal fout.. hij is het beu. Mag niets van mening hebben en moet maar zien dat hij de rest vh huishouden/verbouwing bereddert.
Vriendin is nog maar ze schim van zichzelf. Zwaar vermagerd, want ze eet bijna niets. Op de job krijgt ze ook meer en meer commentaar want ze gaat constant kolven.

Ik heb al alle manieren geprobeerd om aan te brengen dat dit niet de bedoeling is van bv.. dat ze ook meer is dan een mama, dat het kind ook dingen moet leren en ontwikkelen... Maar hoe meer we iets aanbrengen, hoe meer ze het gevoel heeft dat iedereen wil dat ze stopt met bv..

Het loopt fout zo.. we weten het echt niet meer. Maar binnenkort crasht zowel moeder,kind en vader...

Ik weet niet of ik op de juiste plaats ben hier. Maar ik weet het niet meer..

Therapie samen met vriend wil ze niks van weten...

Watermeloen

Re: Obsessie

Bericht door Watermeloen » wo jan 15, 2020 7:16 am

Wat heftig! Ik kan me voorstellen dat je wat angstig wordt dat de borstvoeding terugloopt (en dus 'niet' goed gaat) met deze voorgeschiedenis. Alleen..een kindje van 1 jaar eet normaal gesproken al meer dan alleen borstvoeding. En hoe lastig ook, op een gegeven moment is het klaar met de borstvoeding (hoeft niet al na 1 jaar!)
Heb je eraan gedacht professionele hulp in te schakelen? Via het consultatiebureau (of kind en gezin in BE)? Een lactatiekundige die kan uitleggen hoe het voedingspatroon en de ontwikkeling verloopt? Iemand van LLL? (misschien is juist iemand die pro bv is heel geschikt ivm haar angst voor te weinig voeding en stoppen)
Het klinkt namelijk alsof het te zwaar is voor jullie alleen. En zoals je zelf al afsluit, er zijn 3 levens die hierdoor zwaar beïnvloed worden.
Heel veel sterkte!

Topic starter
Anoniem

Bericht door Anoniem » wo jan 15, 2020 1:13 pm

Het probleem is dat ze het zelf zo niet ziet. Ben er vanmorgen nog eens mee gaan praten om haar te doen inzien dat ze met iemand moet gaan praten over haar angst.

Nu heeft ze toch gezegd dat ze denkt dat haar borstvoeding gaat stoppen als ze maar op 2 of 3 voedingen terecht komt.
Heb mijn ervaring nog eens verteld maar ze neemt het niet aan.
Volgens haar is kind er niet klaar voor. Ze zal wel zelf aangeven wanneer ze patatjes wil. Ze wil volledig op verzoek doen. Maar ik heb er 2 u bij geweest. Ook al geeft kind duidelijk aan van te willen spelen door te zeuren en haar weg te duwen dan nog mag het niet.

Ze wil niet weten van externe hulp.. heb idd optie aangegeven van lactatiekundige.. hoop dat ze er toch mee aan de slag gaat.
Maar het zit echt diep..

Moedeloos word je ervan

Watermeloen

Bericht door Watermeloen » do jan 16, 2020 8:19 pm

Wat zonde zeg. Aan de ene kant op verzoek willen voeden, maar niet merken wat je kind nodig heeft (nabijheid of juist afstand!). Het lijkt me dan heel lastig om in te schatten of je kind toe is aan vaste voeding.

Angst is een slechte raadgever. Wat ik lees in je berichten zit dat heel hoog bij je vriendin.

Ik zou je graag willen helpen, maar zou niet meer weten wat je kan doen. Heel veel sterkte!

Plaats reactie