Al 7 weken tobben

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Lotje

Al 7 weken tobben

Bericht door Lotje » di aug 20, 2019 9:09 pm

Mijn vraag is wat ik nog kan doen om de problemen met pijn en aanhappen te verbeteren, ik word er moedeloos van na 7 weken tobben. Mijn zoontje werd 4 weken te vroeg geboren, randprematuur en heeft 6 dagen op de neonatologie opgenomen gelegen ivm opstartproblemen. Vanaf dag 1 heb ik hem aangelegd om te oefenen, maar hij kon nog niet voldoende zuigen om de productie te stimuleren dus gestart met fulltime kolven. Hij kreeg flesje met zo veel mogelijk moedermelk en dagelijks enkele malen aanleggen om te oefenen. Bij ontslag uit ziekenhuis was gelukkig mijn productie voldoende om hem 100% moedermelk te geven maar dronk hij nog niet effectief (bij wegen voor en na voeding geen verschil of 5 ml). Advies van lactatiekundige uit ziekenhuis was 1 a 2x per dag aanleggen (niet meer want anders zou hij te moe worden om zijn flesje nog goed leeg te drinken) en dan indien hij niet effectief dronk nog bijvoeding. Aantal keren bv pas uitbreiden zodra hij die voedingen effectief ging drinken en bij goede groei e.d. Dat lukte na een paar weken, toen zijn we naar om en om de fles en borst gegaan alleen kreeg ik direct veel pijn aan mijn tepels, ondanks dat ik instructie had gehad over goed aanleggen. In de praktijk merkte ik dat mijn zoontje inmiddels zelf naar de tepel hapt maar zonder voldoende tepelhof aan de onderkant mee te nemen en mijn tepel komt er nog steeds iets platgedrukt aan de randen uit. Lactatiekundige ingehuurd voor een huisbezoek, zij heeft me opnieuw geholpen met beter aanleggen, 100 euro verder, maar nu een week en veel oefenen verder blijf ik nog steeds met dezelfde pijn en problemen zitten, waardoor ik nog steeds de borstvoeding niet heb kunnen uitbreiden.. Telefonisch gaf de lactatiekundige daarop aan dat het kan komen doordat hij verkeerd heeft leren drinken door het flesje, maarja hoe had dat anders gemoeten? De pijn in combinatie met dat het steeds meer tijd kost om bij het kolven voldoende cc af te kolven (want behoefte lijkt sneller toe te nemen dan productie), maakt dat ik me best moedeloos begin te voelen. Ik had me er zo iets anders bij voorgesteld.. Iemand nog tips? Nb kort tongriempje en Candida is al naar gekeken, geen aanwijzingen voor. Mijn zoontje groeit overigens goed, dat is fijn.

Trix Planting
Forumeigenaar

Vragen

Bericht door Trix Planting » vr aug 23, 2019 10:35 am

Zijn je tepels ook kapot als je teveel aanlegt? Kun je beschrijven hoe het voelt, wanneer de pijn het ergst is?
Maakt het ook uit in welke houding je je zoontje voedt?
Neemt hij een groot stuk van het borstweefsel in zijn mond?
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
Lotje

Re: Al 7 weken tobben

Bericht door Lotje » vr aug 23, 2019 5:37 pm

Bedankt voor je reactie! Pijn is het ergst de eerste seconden na aanleggen, maar blijft daarna bijna altijd aanwezig, variërend van licht gevoelig tot moeilijk vol te houden. Regelmatig wordt het gedurende de voeding weer pijnlijker. Bij veel pijn probeer ik mijn zoon opnieuw en beter aan te leggen, maar meestal met weinig of geen verbetering. Het probleem is inderdaad dat hij niet voldoende borst in de mond neemt. Het lukt me meestal niet om dat voor elkaar te krijgen omdat hij nog maar weinig en heel kort de mond goed open doet bij prikkelen van de bovenlip en zelf vaak al toehapt. Nu probeer ik zijn kinnetje wat tegen te houden maar het maakt weinig verschil. Ook lastig is dat ik de indruk heb dat als hij een wat grotere hap heeft hij deze zelf weer kleiner maakt/borstweefsel er uit duwt of laat glijden. Tepels zijn niet open, wel heb ik links al twee keer op dezelfde plaats een melkblaartje gehad. Heb verschillende houdingen uitgeprobeerd, niet 1 houding gevonden die meer of minder pijn doet, alleen wel ontdekt dat wisselen beter gaat dan steeds dezelfde omdat hij dan de tepel ten minste op verschillende plekken platdrukt. Nu meestal doorgeschoven Madonna of liggend op de zij.

Ik merk dat er inmiddels voor mij veel negatieve emoties verbonden zijn met de borstvoeding. Ik merk dat ik nog steeds hoop heb op de gouden tip die pijnloos voeden mogelijk maakt, maar misschien is dat niet reeel. Denk je dat het mogelijk is dat mijn zoontje een verkeerde techniek heeft geleerd die niet meer te corrigeren is?

Trix Planting
Forumeigenaar

Second opinion

Bericht door Trix Planting » za aug 24, 2019 10:24 am

Wat vervelend voor je dat je niet kunt genieten van het voeden; ik vind het heel dapper dat je ondanks alles toch door blijft zetten!
Geef je hem ook wel eens voedingen met een flesje?

Het is heel goed mogelijk dat hij een verkeerde techniek heeft. Ook problemen met de mondanatomie sluit ik niet uit; helaas is niet iedere lactatiekundige even bedreven in het diagnosticeren van een te korte tongriem en/of lipbandje.

Zou je openstaan voor een second opinion? Als je me zegt waar je woont kan ik je misschien iemand aanraden. Mag ook via pb (dan moet je wel een account hebben)
of email info@borstvoedingsforum.nl
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
Lotje

Bericht door Lotje » ma aug 26, 2019 7:22 pm

Beste Trix,

Ik geef inderdaad afwisselend de borst en afgekolfde moedermelk in een flesje, zie ook mijn eerste post. Bij meer aanleggen zoals op een warme dag als vandaag merk ik helaas direct dat de pijn toeneemt.. Ik moet er over nadenken of ik nog een keer een lactatiekundige in wil schakelen of dat het voor mij nu de juiste beslissing is om te accepteren dat het niet veel beter gaat worden.. Als ik graag een tip wil over een goede lactatiekundige in de buurt dan zal ik je mailen, bedankt voor het aanbod!

Groetjes!

Mamabear

Bericht door Mamabear » do sep 05, 2019 11:30 am

Hi Lotje, ik las je verhaal en herken er iets in van mijn verhaal. Ondanks lactatiekundige hulp pijn blijven houden. Op het moment dat de LK er was ging het natuurlijk perfect, maar wat je zegt, de weken erna blijven tobben en het lukt maar niet..
Bij ons bleek een tongriem en lipband het probleem te zijn, ook al was de tongriem al geknipt door verloskundige. Helaas niet ver genoeg geknipt en dus een verborgen tongriem. Soms is het maar lastig te zien of er inderdaad wat aan de hand is, en eerlijk gezegd heb ik ook niet al te beste ervaringen met lactatiekundigen. Sommigen hebben tegen mij gezegd dat het echt aan de aanhap lag, maar door de verborgen tongriem en de lipband kon mijn zoontje ook echt niet goed zijn mond open doen. Dus het lag wel aan de aanhap techniek, maar het was dus echt voor hem niet mogelijk om dat elke keer goed te doen.

Er zit in Groningen een speciale kliniek (Tongriemkliniek) die ons heel deskundig hebben geholpen en de zorg wordt volledig vergoed onder tandartsenzorg voor je kindje. Je kan er ook heen voor consult om te laten controleren of het inderdaad gaat om een tongriem en/of lipband. Ze zijn daarin echt eerlijk en zullen niet behandelen als het niet nodig is. Staas en Bergmans in Den Bosch zijn ook goed aangeschreven. Er is ook een Facebookgroep over tongriempjes, wellicht kan je daar ook eens je verhaal doen?

Bij ons is het in ieder geval echt enorm verbeterd en ik kan sinds een paar weken echt genieten van het voeden!

Topic starter
Kaatje

Bericht door Kaatje » za sep 07, 2019 11:50 am

Late reactie, maar wil alsnog even meegeven:
Mijn oudste was ook randprematuur, kon ook de tepel niet goed in de mond houden. Ik heb hem de eerste weken met tepelhoedje gevoed. Uiteindelijk zijn we daar wel vanaf gekomen, maar het is mijn redding geweest de eerste maanden. Misschien een tip voor jou? Het is natuurlijk minder mooi en fijn voeden, extra werk qua schoonmaken ed, maar als je daardoor kan blijven voeden.....

Plaats reactie