Verslikken

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Julimama

Verslikken

Bericht door Julimama » do jul 18, 2019 3:58 pm

Hi,
Ik geef nu ruim 2 weken borstvoeding en soms gaat dat niet zo lekker. De ene keer gaat het prima en rustig.

Maar ze kan nogal eens onrustig zijn, vooral verslikken in de melk, waardoor ze weer lucht in haar buik krijgt, soms spuugt, of zure melk later teruggeeft en snel de hik krijgt. Ook wilt ze dan vaak snel achter elkaar drinken. En pijn krijgt bij het poepen, en behoorlijk vaak poept en scheetjes laat. De poep is afwisselend groen of geel. Dit onrustige gedrag wordt dan een soort vicieuze cirkel omdat als ze kramp heeft of er wat voeding dwars zit ze ook wild hapt naar de borst.

Ik heb geen stuwing in mijn borsten en probeer al zo gunstig mogelijke houdingen. Iemand nog tips?

Trix Planting
Forumeigenaar

‘Afkoppelen’

Bericht door Trix Planting » vr jul 19, 2019 2:25 pm

Hoe is haar groei? Hoe vaak heeft ze ontlasting en plas in de luier?
Hoeveel voedingen krijgt ze meestal per dag?

Je kunt eens proberen of het beter gaat als je haar, zodra je de melk voelt toeschieten (of zodra je aan haar drinkgedrag merkt dat er veel melk komt) even ‘loskoppelt’ en de melk weg laat stromen in een doek of flesje. Je legt haar dan pas weer aan als er geen melk meer uit je borst druppelt. Ze krijgt zo wat minder melk en lucht binnen.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
Julimama

Re: Verslikken

Bericht door Julimama » zo jul 21, 2019 11:34 pm

Hi, dank voor je reactie.
Haar groei is goed, eerste week al op geboorte gewicht en nu zie ik dat ze meer vet krijgt, dus verwacht dat ze nog steeds goed groeit.
Ze krijgt veel voedingen, 10 a 12. Poept behoorlijk vaak, meestal na voeding. Plas is normaal.

Afkoppelen doe ik wel, maar is ook niet heel bevorderlijk voor de rust. Want dan moet er eerst een boertje gedaan worden terwijl ze eigenlijk wilt drinken. Ik merk wel dat het dus te veel voor haar is soms. Als ik afkoppel dan lekt het wel wat, maar geen stralen ofzo.
Kortom het helpt wel iets, maar het is nog niet ideaal.

Trix Planting
Forumeigenaar

Vaak

Bericht door Trix Planting » di jul 23, 2019 5:39 pm

Veel voedingen is prima. Ze kan dan vaak oefenen, en de hoeveelheid melk per keer is niet zo groot; dat is fijn voor dat mini-maagje.
Jullie zitten nog volop in de wenfase. Als de onrust blijft is het misschien handig om eens een lactatiekundige mee te laten kijken.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

zozo

Re: Verslikken

Bericht door zozo » ma jul 29, 2019 5:04 pm

Hoi Julimama,

Hoe is het nu?
Ergens klinkt wat je schetst bekend van toen onze uk zo klein was. Wij zijn er nu, paar maanden later, achter dat ons kleintje last heeft van een koemelkallergie. Ik at/dronk behoorlijk veel zuivel. Vermoedelijk had ons kleintje veel onrust in de darmpjes en was daardoor ook onrustig en beweeglijk aan de borst. Ik weet niet hoe het met jouw zuivelinname zit en of dit mogelijk speelt, maar je zou eens kunnen kijken wat een week of twee koemelkvrij eten/drinken je oplevert.

Groetjes,

zozo

Plaats reactie