Te weinig kolven

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Annet

Te weinig kolven

Bericht door Annet » di jul 23, 2019 10:25 am

Hallo,

Mijn zoontje van 4 maanden drinkt ontzettend veel. Ik had een mooie voorraad opgebouwd in de vriezer en na twee weken halve dagen werken was alles op. Ik kolf op mijn werk tussen de 100 en 180 cc, maar de kleine drinkt eigenlijk altijd wel 180 cc.

Ook nu ik weer thuis ben, alweer 2 weken, blijf ik voor mijn gevoel aan het voeden. Sinds 4 weken komt de kleine ook weer 2 of 3 keer per nacht in plaats van 1 of 2 keer.

Ik twijfel dus of mijn melk wel voedzaam genoeg is, hoewel ik wel een vettig laagje zie als ik gekolfd heb. De kleine is ook niet zoveel aangekomen als ik had verwacht. Hij zat altijd net boven de 50 lijn (medela app) en nu er toch wat onder. Ik maak me best wel ongerust dus.

Hoe kan ik weer genoeg kolven voor als ik straks 4 volledige dagen ga werken? En hoe weet ik of mijn melk voedzaam genoeg is en houd ik zelf ook energie over? Ik ben namelijk erg moe inmiddels.

Ik ben benieuwd naar je reactie! Bedankt alvast!

Topic starter
Elly

Re: Te weinig kolven

Bericht door Elly » do jul 25, 2019 6:39 pm

Hoi Annet,

Wat goed dat je al 4 maanden borstvoeding geeft! En weer aan het werk, pittig hé? Je melk is altijd voedzaam genoeg, tenzij je zwaar ondervoed bent. Daar hoef je je echt geen zorgen om te maken. Als de groei wat achterblijft, dan kun je wel je best doen om er wat meer melk in te krijgen. Bijvoorbeeld met een droomvoeding, of door een keer vaker aan te leggen.
Heb je je verdiept therapeutisch voeden? Als je dat doet én de kleinste speen op de fles gebruikt (voor premature), dan drinkt je zoontje waarschijnlijk wat minder uit een fles terwijl hij nog wel tevreden is. Dat kun je dan beter bijhouden met kolven.
Probeer vooral te ontspannen, zelf goed te eten en te drinken. Die drie dingen zijn bij mij echt super belangrijk.
Oh en hier rond 4 maanden ook ineens slechter slapen. Doe je niks aan, dat doen baby's. Hij heeft je misschien gemist. Of slaapt een tijdje wat minder diep. Of maakt een groeispurtje. Helemaal prima. Gewoon lekker blijven voeden, dit verandert vanzelf weer. Bij ons weer steeds beter en nu met 8 maanden slaap ik regelmatig door. Behalve natuurlijk als er tandjes komen, als het zo bloedje heet is, als de dag te druk is geweest of nouja. Het helpt om je erop in te stellen. Heerlijk om je kindje een keer extra te knuffelen na een werkdag. Je doet het goed!

Topic starter
Els1

Bericht door Els1 » do jul 25, 2019 6:46 pm

Vermoeiend is het zeker, als je na je verlof weer gaat werken. Dat weet ik nog goed na de eerste.
Kolf je per kolfbeurt tussen de 100 en 180 ml? En drinkt je zoontje 180 ml per voeding uit de fles?
Gebruik je bij de fles al de kleinste maat speen en therapeutisch voeden? Wellicht dat hij dan met bijv 150 ml al tevreden kan zijn.
Zo recht mogelijk zittend de fles laten drinken met de kleinste speen en tussendoor een pauze voor bijv een boertje.

Is extra kolven een optie? Bijv voor je naar je werk vertrekt of op werk een keer extra?
Bij mij helpt het om tijdens het kolven naar foto's en filmpjes van de kinderen te kijken. En om op de borstvoedingsfacebookgroep te lezen.

Topic starter
Annet

Bericht door Annet » za jul 27, 2019 7:28 pm

Bedankt voor jullie reacties! Stelt me gerust! Ik had nog niet eerder gehoord van therapeutisch voeden, maar dat klinkt wel goed! Ik ga me daar nog eens verder in verdiepen en een andere speen uitproberen! En ik ga over een paar weken gewoon nog een keertje wegen kijken hoe het dan gaat. De kleine is ook wel heel actief, dus ja.. Hij zal ook wel veel verbranden.

Ik heb hem wel eens wakker geprobeerd te maken rond 23 uur, maar dan hoeft hij echt nog niets.. Ik kan natuurlijk wel zo nu en dan extra kolven in de avond (2 uur na de laatste voeding), zodat ik net even wat ruimer kom te zitten qua melk. Vind het zo vervelend als mijn man een huilend jongetje heeft en geen eten...!

Ik ben ook lid geworden van die Facebookgroep. Wist niet dat dat bestond, maar kon al veel andere dingetjes vinden die ik wilde weten!

Nogmaals bedankt! :)

Plaats reactie