Minder goed drinken aan de borst dan uit de fles

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Carmelita

Minder goed drinken aan de borst dan uit de fles

Bericht door Carmelita » di jul 30, 2019 11:02 pm

Hallo!

Mijn dochtertje is volgende week 4 maanden oud en krijgt tot nu toe nog volledig borstvoeding. Sinds ze 9 weken oud is werk ik weer (4 dagen) en kolf me suf. Dat gaat wel goed, alleen de laatste week drinkt ze steeds slechter uit de borst. Ze krijgt er veel minder uit dan de kolf (borsten voelen in ieder geval nog veel zwaarder dan na het kolven) en na max 5 min (meestal 3-4) per borst ligt ze me super lief aan te kijken en te lachen. Om te smelten! Maar ik krijg haar vervolgens met geen mogelijkheid meer aan het drinken..
Ik kolf ongeveer 160-170 per keer en dat drinkt ze uit flesjes ook (elke 3 uur ongeveer), maar na het kolven voel ik me dus veeel leger dan na het live voeden.
Opzich heb ik niet het idee dat ze heel erg hongerig is, od achterloopt in groei/gewicht, maar misschien komt dat dus alleen maar omdat ik zo veel werk en zij dus zo vaak de fles krijgt.
Ik ben er dus een beetje onzeker over. Mijn zoon heb ik fulltime gekolft door omstandigheden, maar dat wil ik toch liever niet weer doen.. hoe krijg ik haar nou weer enthousiast over de borst? Of moet ik toch maar gewoon gaan kolven zodat ze genoeg binnen krijgt?

Groetjes,
Carmelita

Mama-Anne

Re: Minder goed drinken aan de borst dan uit de fles

Bericht door Mama-Anne » wo jul 31, 2019 8:45 am

Vier maanden is de leeftijd waarop die van mij alle gevoel van regelmaat losliet, gewoon losse beetjes dronk en dat ook steeds sneller kon. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en zeg ik nooit dingen als "deze baby heeft om de... een voeding" omdat dat eigenlijk nooit zo is. Het zijn losse hapjes en rustige rondjes afgewisseld. Het is een vooralsnog prima rommeltje, kind doet het goed. Ik werk op dit moment niet en het is een flesweigeraar ;) Dus geen identieke situatie, maar die dynamiek rond vier maanden klinkt bekend.
Luiers enzo wel goed? Gebrek aan enthousiasme lijkt me pas als ze ronduit weigert, maar ik neem aan dat ze altijd lekker even aan de borst liggen fijn zal vinden, al is het maar eventjes :)

ducky

Re: Minder goed drinken aan de borst dan uit de fles

Bericht door ducky » vr aug 02, 2019 8:11 am

Ik herken dat wel hoor. Mijn zoontje drinkt uit de borst ook minder dan dat ik kolf. Maar dat is vooral omdat ik wel genoeg melk heb. Mijn zoontje is nu 10 maanden. Ik kolf nu ook één keer voor twee voedingen (als hij het al niet in kleinere beetjes wil). En aan de borst is het heel vaak een paar minuten en niet langer. Soms snel erna weer, soms houdt hij het dan vol. Ik heb me erbij neer gelegd, want hij is verder heel erg tevreden en groeit goed, dus het zal wel goed zijn toch? Overdag is er ook zóóó veel afleiding! Vooral 's nachts drinkt hij wel heel goed, gewoon slapend, maar daar haalt hij in wat hij overdag misschien te kort komt, denk ik. Dus zolang jouw kindje tevreden is en goed groeit, zou ik het lekker zo laten :).

Trix Planting
Forumeigenaar

de fles

Bericht door Trix Planting » ma aug 05, 2019 11:27 am

Veel baby’s vinden het drinken uit een fles makkelijk, en hebben niet veel zin om aan de borst hard te moeten werken voor de melk.
Soms kan het helpen om het met de fles ook wat ‘zwaarder’ te maken. Kies een speen met het kleinste gaatje, bijvoorbeeld een prematurenspeen. Laat haar zoveel mogelijk rechtop zitten en houd de fles zo horizontaal mogelijk. Zo loopt de melk niet vanzelf naar binnen maar moet ze er echt moeite voor doen. Las ook af en toe een pauze in, eventueel wel met de speen in de mond, maar zonder dat er melk in de speen staat.

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Plaats reactie