Borstvoeding 'vers' of uit diepvries

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Marjolein

Borstvoeding 'vers' of uit diepvries

Bericht door Marjolein » wo jul 31, 2019 9:41 am

Dag, even een kleine praktische vraag. Mijn zoontje is net 7 maanden en ik geef volledig borstvoeding. Hij krijgt wel wat bijvoeding, maar dat gaat nog niet van harte (groente en fruit), dus is qua hoeveelheid nog weinig. Ik werk 4 dagen in de week (ma-di-do-vrij, soms weekenddiensten erbij) en kolf dan 2-3x per dag op mijn werk (ben ongeveer van 7-19u weg van huis).
Wat ik overdag kolf, doe ik in de vriezer en de 'oudste' melk haal ik uit de vriezer voor de volgende dag. Maar wellicht is het toch beter om de 'vers' gekolfde borstvoeding uit de koelkast mee te geven naar het KDV ipv de melk in te vriezen en de melk uit de vriezer mee te geven, of maakt dit niet uit?

zozo

Re: Borstvoeding 'vers' of uit diepvries

Bericht door zozo » wo jul 31, 2019 10:47 am

Hoi Marjolein,

Op de website van Medela staat het volgende:

'Wat is de beste manier om moedermelk te bewaren?
Moedermelk is beter voor je baby dan kunstvoeding, maar vers afgekolfde moedermelk geniet de voorkeur boven in de koelkast gekoelde melk, en gekoelde melk is weer beter dan ingevroren melk. Dat komt doordat vers afgekolfde melk de beste
eigenschappen heeft om bacteriën te bestrijden en een hoger gehalte aan antioxidanten, vitaminen en vet dan melk die in de koelkast bewaard is of ingevroren is geweest.'

Dit is de link: https://www.medela.nl/borstvoeding/jouw ... -ontdooien

Misschien heb je hier wat aan?

Groetjes,

zozo

Trix Planting
Forumeigenaar

Borstvoeding uit diepvries

Bericht door Trix Planting » ma aug 05, 2019 11:12 am

Ter aanvulling: je kunt moedermelk in een goede vriezer (-18 graden) minimaal een jaar bewaren. De smaak en geur kunnen wel iets veranderen.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Plaats reactie