Hoe voorraadje melk afkolven?

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Roelina

Hoe voorraadje melk afkolven?

Bericht door Roelina » di nov 19, 2019 3:22 pm

Hoi allemaal,

Hier een trotse moeder van 3 kinderen!
Livia wordt in februari 2020 3 jaar, Wilan is in augustus 1 jaar geworden en Mira is bijna 10 weekjes oud!

Mira krijgt volledige borstvoeding, heel stoer vindt ik dit dat het nog steeds lukt met de 2 andere kinderen.
Ze doet het erg goed en komt overdag om de 3 uur en in de nacht 1 keer.

Ritme is ongeveer hetzelfde per dag, maar schuift soms iets ivm borstvoeding op verzoek.
Ze drinkt uit beide borsten, tussendoor verschoon ik haar. Heeft een cluster uurtjes tussen 18.00-20.30uur (niet altijd heel handig, aangezien de andere 2 naar bed dan gaan). Mira slaapt daarna 'door', en komt dan tussen 03.00-04.00uur. Haar wekken om 23.00uur hebben we een paar keer gedaan, maar dan komt ze alsnog weer om 03.00uur.

Ik wil heel graag wat meer 'tijd' voor mezelf hebben overdag - en dus graag afkolven, maar tegelijk heb ik die 6 uurtjes 's nachts ook nodig om te kunnen slapen. Hoe en wanneer kan ik kolven? En hoe kan ik zorgen dat die toeschietreflex minder wordt? Hier verslikt ze zich geregeld in en laat dan hel veel melk lopen..

Tips zijn hel welkom :)

Trix Planting
Forumeigenaar

Tips

Bericht door Trix Planting » do nov 28, 2019 4:11 pm

#Bvf Je kunt eens proberen of het beter gaat als je haar, zodra je de melk voelt toeschieten (of zodra je aan haar drinkgedrag merkt dat er veel melk komt) even ‘loskoppelt’ en de melk weg laat stromen in of flesje. (Je hebt dan alvast een beetje melk!) Je legt haar dan pas weer aan als er geen melk meer uit je borst druppelt.
Wat betreft het kolven, veel vrouwen hebben bij de ochtendvoeding, na de nacht, veel melk. Je kunt dan bijv een borst laten drinken en de andere afkolven. Daarna kun je haar ook nog aan die borst laten drinken; ze maakt hem dan mooi leeg voor je.

Heeft ze al eens uit een flesje gedronken? Je kunt bijv. in het begin oefenen met een bodempje melk in een flesje, nadat je de borst hebt gegeven. De baby weet immers nog niet dat honger weg gaat als je uit een flesje drinkt. Met een gevuld buikje zal ze eerder geneigd zijn om iets nieuws te proberen.
Je geeft bijv een borst, kolft de andere af, geeft dan een beetje uit het flesje, en daarna eventueel nog de andere borst. Of je gebruikt eerder afgekolfde melk.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Plaats reactie