Borst weigeren

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Udition

Borst weigeren

Bericht door Udition » za dec 14, 2019 9:10 am

Hoi!

Mijn dochtertje van 11weken was de afgelopen week erg verkouden,
Door het vele hoessten en waarschijnlijk zere keel wilde ze niet drinken en weigerde continu de borst en begon heel hard te gillen zodra ze hem zag. Af en toe kreeg ik haar kort aangelegd maar als t toeschietrefkex kwam moest ze er niets van weten. Door haar hoestbuien gaf ze ook vaak over. Dit soort hoestbuien had ze regelmatig waardoor wat ze wel binnenkreeg er ook weer uitging...

Ik kreeg ook het idee dat ze een negatieve associatie had ontwikkeld met mijn borsten, door dat hysterische huilen.
1 dag was t zo erg dat ze 16uur lang nauwelijks had gedronken (ze had een klein beetje gehad uit 1 borst, maar daarna door een hoestbui deze uitgekotst)

Ze was de hele tijd aan t huilen van honger maar wilde niet drinken. Ik was ten einde raad. Uiteindelijk heb ik haar die dag in de douche gevoed net huid op huid contact na op internet te hebben gelezen dat dit kan helpen met borstweigeren. Na heel veel huilen hapte ze uiteindelijk aan.

Nu is ze gelukkig beter en drinkt weer redelijk. De rechterborst heeft ze af en toe moeite met aanhappen maar als ze deze eenmaal heeft gaat t goed.
Maar links is een heel ander verhaal.
Het is altijd 1 van deze scenario’s:
- Ze gaat drinken in Madonna houding maar zodra het toeschietreflex komt stopt ze, wil niet meer verder drinken en begint heel hard te hysterisch te huilen en krijg haar niet meer aangelegd
- Ik heb haar in de rugby houding, hierbij neemt ze reeen paar slokken, laat los, weer een paar slokken, laat los etc tot ze niet meer wil... (mega pijnlijk voor mijn borsten)
- ze wil uberhaupt niet en begint mega hard te huilen als ze maar denkt dat ik haar wil voedden. Een kwartier later kan t opeens weer ok zijn, wil ze wel en vindt één van de bovenstaande zaken plaats.
Ik dacht misschien eerst haar oortjes maar die zijn volgende HA schoon.

Snachts gaat t overigens wel goed en drinkt ze gewoon normaal uit links. Ik denk omdat ze heel slaperig I’ve.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en wat ik eraan kan doen? Ik ben ten einde raad...

Vosje

Re: Borst weigeren

Bericht door Vosje » za dec 14, 2019 2:24 pm

Hoi, wat een vervelend probleem. Dit heb ik ook gehad met beide zoontjes, alleen misschien niet in zo'n mate. Mijn ervaring leert dat ze inderdaad een negatieve associatie met de borst krijgen en daarom willen ze niet aanhappen. Als ze slaperig zijn gaat het dan inderdaad goed want dan hebben ze het gewoon niet door.

Mijn vraag is, valt je baby nog in slaap na een voeding of niet altijd? Toen hier sprake was van hetzelfde probleem was dit bij mij kindjes wel het geval. Ze wilden eigenlijk drinken om in slaap te vallen, maar wilden de borst niet pakken. Wat ik nu ga vertellen is wat mij toen heel goed geholpen heeft, maar klinkt misschien een beetje controversieel: toen mijn beide kinderen helemaal hysterisch werden bij het zien van de borst gaf ik hen eerst een speen. Klinkt gek, maar het werkt echt. Ze wilden namelijk wel zuigen/slapen, door het zuigen op een speen werden ze rustig en slaperig en juist op dat moment trok ik de speen snel uit hun mond en verwisselde deze met mij eigen borst! Als de baby slaperig genoeg is blijft hij verder zuigen, maar ditmaal op je borst. En zo lukte het mij bijna altijd wel om hen te voeden!

Topic starter
Udition

Bericht door Udition » zo dec 15, 2019 4:46 am

Hoi!

Bedankt voor je reactie. Slim idee. Ik zou dit kunnen toepassen als ze wel een voeding krijgt voor het slapen gaan. Hier is het een combinatie van beide, meestal voedt ik haar als ze wakker wordt maar ze doet ook regelmatig nog hazenslaapjes en dan voed ik weer vlak voor het tweede hazenslaapje. Dan kan ik het wel proberen toe te passen, met op mijn vinger zuigen dan; ik heb nl het idee dat ze ook wat zuigverwarring heeft dus wil dat niet verergeren.

Hoelang duurde het voordat jouw kleintjes weer normaal gingen drinken?

Het rare vindt ik wel dat rechts prima gaat nu maar links niet. Net of er iets met links is ofzo..

Vosje

Bericht door Vosje » zo dec 15, 2019 3:44 pm

Graag gedaan, hopelijk helpt het jou ook! Als ze je vinger wil pakken is het natuurlijk ook prima, het belangrijkste is om haar bijna te laten slapen, maar dan net niet. :)

Bij mijn eerste zoontje duurde het rond zijn 2e/3e maand, hij had toen ontzettend veel last van krampjes. Bij mijn tweede zoontje is het ook rond deze leeftijd begonnen, maar bij hem duurde het wel langer voordat het helemaal overging, misschien een maand of 3. Maar hier was het niet iedere keer sprake van hoor, alleen als ze veel last hadden van hun buikje. Ook vaker in de avond voor het slapen gaan dan overdag.

Waarom het bij de ene borst wel gebeurt en bij de andere niet: bijna iedere baby heeft wel een voorkeurskant, misschien heeft het daarmee te maken.

Plaats reactie