Huilen/maagzuur na voeding

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
IlseMatteo

Huilen/maagzuur na voeding

Bericht door IlseMatteo » za dec 14, 2019 11:36 pm

Hoihoi,
Ik heb een zoontje van 5 weekjes oud, de borstvoeding gaat echt super goed en mag absoluut niet klagen, alleen nu sinds een weekje ongeveer geeft hij vaak voeding terug eerder zonder problemen, maar nu af en toe heeft die echt last van maagzuur en huilt hij heel hard.. ik las dat voeding pijn verzachtend en troostend kan werken voor hem, maar dat het dan kan zijn dat hij zich weer te vol eet en dan weer last krijgt.. de “visuele” cirkel, dus geven ze als tip om de “lege” borst aan te bieden OF 3 uur uit 1 borst en dan weer de andere 3 uur de andere borst. Ik merk toch dat dit niet enorm goed helpt en hij last blijft houden... wat kan ik doen? Alvast heeel erg bedankt 😊

Topic starter
Vosje

Re: Huilen/maagzuur na voeding

Bericht door Vosje » zo dec 15, 2019 4:00 pm

Hoi, enorme herkenning hier. Mijn eerste zoontje spuugde heel veel, mijn tweede zoontje spuugde bijna niet maar had super veel last van maagzuur. Ik ben ervan overtuigd dat hij verborgen reflux had, maar hier is nooit iets mee gedaan.

Het enige wat hier enigszins hielp is om hen langdurig rechtop te houden na een voeding. Maar zelfs dat hielp bij mijn tweede zoontje niet echt super, het was gewoon niet heel hard huilen, maar kreunen. Het is vanzelf overgegaan toen ze ouder zijn geworden, ik hoop dat iemand anders een betere tip heeft!

Topic starter
Ilsematteo

Bericht door Ilsematteo » zo dec 15, 2019 7:38 pm

Dankjewel voor je berichtje! Jaa helaas is het hier echt huilen/krijsen , ook een lange tijd recht op helpt hier helaas niet fantastisch! Maar bedankt voor je berichtje! Wie weet krijg ik nog meer reacties! :)

Trix Planting
Forumeigenaar

Tips op internet

Bericht door Trix Planting » do dec 19, 2019 12:27 pm

Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Anne Sophie

Bericht door Anne Sophie » ma feb 17, 2020 9:58 am

Is het inmiddels al beter?
Wij hebben ook met reflux te maken gehad. Het voeden verliep daardoor het eerste half jaar heel moeizaam. Het was altijd huilen tijdens en direct na de voeding. Ik moest de baby dan eerst rustig krijgen om weer verder te kunnen voeden, dat maakte het zo zwaar.
Na een half jaar, toen we ook fruit en groente gingen geven, ging het beter. Eindelijk zakte de melk goed en verliepen de voedingen meer ontspannen.
Ergens tussen 3-6 weken start bij een baby de aanmaak van maagzuur. Tot die tijd is er geen probleem, maar zodra het maagzuur ontwikkelt, gaat het naar boven komen van de melk pijn doen. Daardoor heb je eerst een rustig ontspannen baby en van de een op andere dag opeens niet meer.
Bij ons was het nodig om medicatie toe te voegen omdat de slokdarm ontstoken was door al dat maagzuur dat de slokdarm dag in dag uit passeerde. Medicatie omeprazol 2 keer per dag. Maandenlang hebben we het gebruikt.
We hadden geen keus. Medicatie gaf zeker verbetering, we hadden niet zonder gekund.
Maar het is ook een kwestie van ontwikkeling, vooral anatomisch en motorisch.

Plaats reactie