Gedeeltelijk borstvoeding

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Lotus

Gedeeltelijk borstvoeding

Bericht door Lotus » zo dec 15, 2019 7:32 am

Goedemorgen,

Ik heb mij net aangemeld en zit net het volgende.

Ons zoontje is 11 weken oud en ik geef gedeeltelijk bv. 3x de borst en 2x kv.

Hij is inmiddels voor de 3e keer flink verkouden. (Onze oudste is veel verkouden ) en heeft veel moeite om goed ad borst te drinken met een verstopte neus.

Ik begin erg te twijfelen om de bv voort te zetten omdat ik altijd dacht dat bv zoveel gezondheidsvoordelen zou opleveren maar daar merk ik weinig van. Mijn vraag: geeft gedeeltelijk bv geven wel bescherming tegen bacillen etc?

Veel dank

Vosje

Re: Gedeeltelijk borstvoeding

Bericht door Vosje » zo dec 15, 2019 3:55 pm

Hoi, wat goed dat je je baby naast KV nog altijd BV geeft! Je melk bevat antistoffen die je baby tegen ziekteverwekkers beschermen. Je moet echter wel bewust zijn van het feit dat deze antistoffen beschermen je baby tegen dingen waar JIJ immuniteit voor hebt opgebouwd. Als je oudste zoon een ander soort virus bij zich heeft en je baby is in de eerste plaats met dit virus in aanraking is gekomen, gaan jouw afweerstoffen hem niet beschermen als jij zelf (nog) geen antistoffen tegen dit virus hebt opgebouwd. Maar natuurlijk beschermt jouw melk je zoontje nog altijd tegen andere virussen. Bovendien kan je melk je zoontje helpen om sneller weer beter te worden als je lichaam dit nieuwe virus oppakt en antistoffen gaat aanmaken, dan worden ze ook aan je baby doorgegeven.

Daarbij denk ik dat het positieve effect van BV minder is wanneer je niet uitsluitend BV geeft. Maar hoe dan ook, ALLES is meegenomen, 1x BV per dag is nog altijd beter voor je baby dan alleen maar KV.

Trix Planting
Forumeigenaar

Het zit anders

Bericht door Trix Planting » do dec 19, 2019 12:29 pm

Vosje heeft niet helemaal gelijk. Op het moment dat iemand in jouw omgeving iets doormaakt maak jij antistoffen aan voor dat virus of die infectie. Dus ook de verkoudheid van je oudste geeft een boost aan jouw melk. Daar hoef jij zelf niet eerst ziek voor te worden :-)
Misschien zou je zoontje zonder jouw melk veel zieker zijn geweest.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Plaats reactie