Te lage productie, baby na ochtend niet meer tevreden

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Lottevb

Te lage productie, baby na ochtend niet meer tevreden

Bericht door Lottevb » di jan 21, 2020 3:59 pm

Hallo allemaal,

Mijn kleine vent van 11 wkn+4 lijkt maar constant onverzadigbaar te zijn.
Ik geef vanaf het begin volledig borstvoeding maar twijfel steeds meer of ik nog genoeg melkproductie heb.

De ochtend voedingen (3) gaan goed, hij krijgt beide borsten aangeboden en is voldaan daarna. Hij valt 9 van de 10 keer na een boertje ook in slaap. Echter na de middag lijkt hij niet genoeg binnen te krijgen, zodra ik de eerste honger signalen zie leg ik hem aan. De ene keer wil hij niet aanhappen (pink of speentje pakt hij wel en begint flink te zuigen) en zet ie het op het krijsen met als gevolg dat hij ontroostbaar is (ik weer onzeker), de andere keer is ie na 5 min iedere borst klaar en gaat ie huilen.

Ik heb al meedere borsten aangeboden (dus rlr of lrl) maar dit wil hij niet. Enige wat hij dan nog pakt is een flesje gekolfde melk.

Ik kolf daarnaast in de ochtend maar 100 ml wat ik erg weinig vind voor de ochtend. Gedurende de dag wordt het alleen maar minder met kolven: in de avond komt er zelfs niks meer uit.

Ik moet op korte termijn weer aan het werk en had een mooie voorraad gekolft, deze is er zo wel snel doorheen aan het gaan met de flesje die hij krijgt zodra hij niet aanhapt of onverzadigd blijft..
Wat kan ik doen om het nog meer te stimuleren?

Ik zou graag nog wat maanden doorgaan met de borstvoeding maar op deze manier zie ik het niet gebeuren....

Overigens slaapt hij overdag erg slecht: hazenslaapjes van zo'n 30 min. In de nacht houdt hij het 5 uur vol (das dan wel weer heel fijn!).

Graag jullie advies/hulp :)

ducky

Re: Te lage productie, baby na ochtend niet meer tevreden

Bericht door ducky » di jan 21, 2020 4:58 pm

Wat vervelend, ik snap dat je daar onzeker van wordt. 11+4 klinkt als bijna 3 maanden, zou hij een regeldag/dagen kunnen hebben? Ik weet natuurlijk niet hoe lang het al speelt, maar dat is het eerste wat me te binnen schiet. Weet nog dat ik met 6 weken (ook zo'n moment) maar een dag met mijn kleine op de bank ben gaan liggen, omdat niks anders goed was...

Als je een flesje geeft, is het wel belangrijk nu ook te kolven (niet helemaal duidelijk of je dat nu ook doet), omdat je anders de productie niet stimuleert, ik kan niet lezen of je dat nu ook doet. Mijn ervaring is wel ook dat ik in de avond veel minder of niet kon kolven. En het blijft natuurlijk een systeem van vraag en aanbod, na verloop van tijd zou het weer recht moeten trekken, mits je nu evenveel vraagt (kolven) als dat je je zoontje geeft (in een flesje).

Hopelijk kan iemand anders meer advies geven, maar ik wilde mijn ingeving van regeldag toch met je delen.

Topic starter
Lottevb

Bericht door Lottevb » wo jan 22, 2020 8:52 am

Dank voor je reactie!

Ik geloof niet dat het een regeldag is.. zodra zijn buikje vol is, is hij tevreden. Het zou natuurlijk altijd kunnen. Echter speelt dit al een paar dagen zo (6).

Ik kolf inderdaad dan meteen als hij het flesje krijgt. Hij krijgt alleen meer in het flesje dan dat ik kolf omdat hij anders laat blijken dat het niet genoeg is..

Topic starter
Vosje

Bericht door Vosje » wo jan 22, 2020 3:23 pm

Hoi,

Misschien is het inderdaad wel zo dat je melkproductie minder is geworden (maar dat wil helemaal niet zeggen dat er niet GENOEG melk is!) Als je aan het begin ruim voldoende melk had met een sterke TSR en je baby is eraan gewend geraakt dat je melk zeg maar vanzelf in zijn mond stroomt, vindt hij het niet zo leuk als hij er ineens voor moet werken. Als een baby ouder wordt gaat je productie zich stabiliseren, er wordt precies voldoende gemaakt en is er geen overvloed meer, dus kolf je ook minder. Maar let op, als je hem dus flesjes aan gaat bieden, dan wordt er minder melk bij jou aangemaakt! Hij vindt een flesje wel fijn (hoeft er niet voor te werken), en ondertussen worden je borsten dus minder gestimuleerd met minder productie als gevolg - en dit zorgt er weer voor dat je baby niet blij is en liever een flesje wil! Een vicieuze cirkel dus.

Ook ik had een periode bij beide zoontjes rond deze leeftijd dat ze hysterisch werden bij het zien van de borst, niet wilden aanhappen enz. Je geeft aan dat je zoontje wel graag een speentje pakt, wordt hij daar ook slaperig van? Toen ik rond deze periode mijn zoontjes wilde voeden (en het was ook wel tijd voor hen om te gaan slapen) en ze wilden mijn borst niet, gaf ik hen eerst een speen. Daar werden ze rustig en slaperig van en op het moment dat ze nog niet helemaal in slaap waren gevallen (en nog aan het zuigen waren) trok ik de speen snel uit hun mond en liet ik ze meteen mijn tepel pakken. Ze wilden blijven zuigen en ze gingen dus verder, maar ditmaal op mijn borst. Doordat ze al zo slaperig waren gingen ze niet meer krijsen en dronken zo uiteindelijk wel wat ze moesten! Dit zou je dus kunnen proberen i.p.v. het geven van een flesje.

Verder kan je dit artikel nog lezen: https://ibconline.ca/decreased/

Maar wat ik dus vooral wil zeggen is dat je niet bang moet zijn dat je niet genoeg melk hebt. Deze periode gaat wel weer voorbij, blijf op verzoek voeden en maak het hem niet makkelijk door een flesje aan te bieden. Je zou ook nog tijdelijk een extra nachtvoeding kunnen inlasten, dit is goed om je productie omhoog te krijgen.

Plaats reactie