Afbouwen nachtvoedingen

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Y+B+D+R

Afbouwen nachtvoedingen

Bericht door Y+B+D+R » zo feb 09, 2020 7:50 am

Mijn zoontje is nu 10 maanden en drinkt snachts nog 1 a 2x. Vanacht bijv werd hij vaker wakker door de harde wind en dan leg ik hem aan om daarna weer verder te slapen. Ik heb wel vaker geprobeerd om hem niet te voeden, maar troosten en neerleggen en daar neemt hij geen genoegen mee. Het is een gewenning geworden om snachts weer met borst in te kunnen slapen. En eenmaal erg wakker, slaap ik helaas ook niet meer in.
Toch zou ik graag helemaal af willen bouwen met de nachtvoedingen. Hij heeft al tandjes en ik wil tandbederf voorkomen. Daarnaast wordt het wel tijd dat we de nachten weer gewoon gaan slapen vind ik, ipv nog steeds voeden. Hij eet en drinkt overdag goed, dus honger heeft hij niet. Voor het slapen in de nacht eet hij een heel potje groente, als toetje pap van kv en net voordat we in bed stappen nog bv. Zijn buikje zit goed vol.
Heeft iemand ervaring in het afbouwen van de nachtvoedingen?
Op het cb adviseren ze water aan te bieden als hij snachts wakker wordt. Ik denk dat hij daar niet mee akkoord zal gaan.

Vosje

Re: Afbouwen nachtvoedingen

Bericht door Vosje » wo feb 12, 2020 8:30 am

Hoi, ik denk niet dat BV voor tandbederf gaat zorgen, ik heb mijn eerste zoontje tot 2,5 jaar in slaap gevoed (dus na tandenpoetsen) en hij heeft nog steeds geen enkel gaatje. Maar dat terzijde, het is iig zeker fijner als ze doorslapen en met deze leeftijd hoeven ze ook geen nachtvoedingen meer. Als het een gewoonte is geworden gaat je zoontje het helaas niet zomaar opgeven. Je kan inderdaad proberen om water te geven maar dit wordt wss huilen. Maar het wordt hoe dan ook huilen als je niet toegeeft en geen borst meer geeft. Het goede nieuws is dat je zoontje het na een tijdje gaat accepteren. Het slechte nieuws is dat het je wss een paar slapeloze nachten gaat kosten. Maar begin er niet aan tenzij je zeker weet dat je niet toe gaat geven, anders weet je zoontje dat hij zijn zin krijgt als hij maar hard genoeg zijn best doet. Ik weet het verder niet wat goed kan werken behalve er cold turkey mee stoppen. Ik heb er zelf de moed niet voor, mijn tweede zoontje is al ouder dan 1 jaar en krijgt nog steeds nachtvoedingen. :oops:

MamaE

Re: Afbouwen nachtvoedingen

Bericht door MamaE » vr feb 14, 2020 1:03 pm

De vraag is wel of hij zal doorslapen als je geen nachtvoedingen meer geeft. Mijn zoon stopte met 1 jaar en 9 maanden uit zichzelf met borstvoeding, maar wordt nog altijd iedere nacht wakker en hoeft dan geen eten of drinken. Hij is nu 2 jaar. S nachts kan hij ook alleen door mama worden getroost, dus in mijn beleving is er niets verandert nu hij s nachts niet meer drinkt.

Wij hebben wel het één en ander geprobeerd om van nachtvoedingen af te komen, maar hij trapte er niet in en had altijd een sterkere wil dan wij.... Ik heb het dus steeds geaccepteerd, hem geven wat hij wil s nachts voor zo min mogelijk weerstand.

Plaats reactie