4 maanden dip - moedeloos

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
MariannedeVr

4 maanden dip - moedeloos

Bericht door MariannedeVr » vr mar 06, 2020 1:32 pm

Helaas hebben mijn zoon van 4,5 maand en ik fors last van de beruchte 4 maanden dip.
Het is nu een week aan de gang, daarvoor een voorbeeldig ritme met voedingen ongeveer a 4 uur. Nu zijn we dag en nacht weer in de weer met aanleggen, huilerigheid, niet willen slapen etc. Voedingen gaan snachts wel goed trouwens.
Het zal wel veroorzaakt worden door een combinatie van factoren; hormonen, snel afgeleid, groeispurt, huid honger.
Mijn vragen;
- wat is jullie ervaring hoelang deze dip duurt? Echt een hele maand?
- ik moet over 3 weken weer aan het werk En wilde juist wat meer gaan oefenen met kolven en flesvoeding, ook omdat hij vanaf volgende week gaat wennen op het kdv. hoe weet ik nou hoeveel ik in een flesje moet doen, nu het zo onrustig is allemaal.
- nog andere tips? Ik heb al een voedignsketting besteld en probeer in een zo zen en sereen mogelijke omgeving te voeden, voor zover dat mogelijk is natuurlijk.

Groetjes, een moeder die een beetje de wanhoop nabij is, waarschijnlijk met name door het slaapgebrek

Topic starter
Anouk

Re: 4 maanden dip - moedeloos

Bericht door Anouk » zo mar 08, 2020 4:52 pm

Ik lees even mee!
Mijn zoontje van 4 maanden is nu al 3 weken slecht aan het drinken en opeens niet meer door aan het slapen. Terwijl hij al sinds dat hij 4 weken is door sliep. Ik geef overigens borstvoeding wat het ook niet makkelijker maakt om te zien hoe veel hij nou binnen krijgt.

Watermeloen

Bericht door Watermeloen » zo mar 08, 2020 8:09 pm

De dip niet echt meegemaakt. De nachten die moeilijk verliepen wel. ''s nachts en overdag hielp het me om de tijd los te laten. Niet/zo min mogelijk op de klok kijken en je baby laten aangeven wanneer hij wil drinken, al zijn het korte slokjes.
De laatste maand van m'n verlof elke dag een flesje gekolfde melk gegeven aan dochter, was elke keer max 90 cc, terwijl ik er rustig 120/140 kolfde. Vond ik erg raar, maar: zij wist natuurlijk donders goed dat ze de melk bij mij ook rechtstreeks kon krijgen. Op het Kdv ging het prima. Eerste paar keren ruim voldoende melk meegegeven, 2 verse voedingen en twee diepvriesvoedingen,dat gaf rust. De voedingen uit de diepvries zijn nooit ingezet als nood, omdat ernooit te weinig was. Ze hebben bij mijn dochter gewerkt met steeds 100cc opwarmen en bijmaken als ze meer wilde, tot ze wisten hoeveel ze dronk. Is bijna altijd 130-160 geweest, met af en toe een uitschieter naar 190.

Er zijn nog steeds dagen dat ik heel veel of juist heel weinig kolf. Ook zijn er dagen dat m'n dochter alleen het hoognodige drinkt en de rest bij mij inhaalt.

Dus:
Rustig aan.
Slaap zoveel mogelijk
Geef voldoende voeding mee (2 in de diepvries)
Laat de oppas op verzoek aanbieden in niet te grote porties
Rustig aan
Wekker omdraaien en je vooral niet druk te maken over de uren die je nog kan slapen (je slaapt er toch te weinig ;))
Doe op je vrije dagen ook rustig aan
Kook alvast wat gemakkelijke, voedzame maaltijden voor de diepvries (de eerste weken werken is weer pittig)
Oja, doe rustig aan!
Slaap alle dutjes van je baby mee die je kan

Het wordt beter. Echt.

Watermeloen

Bericht door Watermeloen » zo mar 08, 2020 8:12 pm

Och, vergeten een van de belangrijkste dingen mee te geven: wij slapen samen. Werkt niet voor iedereen, maar is het proberen waard. 4x voeden per nacht is een stuk aangenamer als je zelf ook horizontaal mag blijven, ipv in de kou je sloffen zoeken en je hoofd stoten op de terugweg en niet meer in slaap kunnen vallen omdat je te wakker bent van je tocht naar de kinderkamer.
Sterkte!

Topic starter
MariannedeVr

Bericht door MariannedeVr » di mar 10, 2020 6:18 am

Hoi hoi,
Dankjulliewel voor de reacties en het medeleven!
Ik zal proberen rustiger aan te doen en niet maar de klok te kijken (dat laatste vind ik best moeilijk, ik kan het wel een dat of 2 maar raak dan moe en ga dan toch weer beetje kijken, ook qua lengte slaapjes etc)
Ik heb het idee dat een onderdeel is dat hij ook afgeleid is tijdens de voedingen , en dat helpt ook niet mee.
Het zou zo fijn als ik nog een hele tijd borstvoeding zou kunnen geven!

Plaats reactie