Ingevroren borstvoeding

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Watermeloen

Ingevroren borstvoeding

Bericht door Watermeloen » zo aug 25, 2019 4:30 pm

Na het aanschaffen van een kolf heb ik met succes een vriezervoorraad van 2.5 liter kunnen aanleggen. Nu moet ik pas over 6 weken aan het werk, maar ik dacht: laat ik eens proberen of mijn kindje wel ingevroren melk lust. Melk ruikt niet ranzig, heel licht zepig. Smaakt zoet, maar neigt meer naar de smaak van kunstvoeding dan naar verse afgekolfde melk. Het ligt niet aan de fles, enkele momenten later dronk ze wel vers afgekolfde melk. Ze is inmiddels 3 maanden, drinkt sinds 6 weken minimaal elke week 1 keer afgekolfde melk uit de koelkast.

Kan ik de ingevroren melk alsnog laten ontdooien, pasteuriseren en aanbieden om te kijken of dat helpt? Of mengen met vers afgekolfde melk? Volgens mij is de melk an sich prima, maar heb ik gewoon een fijnproever in huis. Of is het beter om de melk direct na het kolven te pasteuriseren en in te vriezen, met het gevolg dat m'n reeds ingevroren melk de kliko in kan? Had ik mijn kindje eerder de ingevroren melk moeten laten proeven?

Het plan is sowieso om, als ik weer aan het werk ga, de melk voor de volgende dag te kolven en alleen in de koelkast te bewaren (dit drinkt ze namelijk prima). Het is alleen zo'n fijne gedachte om een paar dagen voeding achter de hand te hebben voor wanneer m'n productie terug zou lopen oid.

Alvast hartelijk dank voor het antwoord!

Groet, Kelly

Trix Planting
Forumeigenaar

Alles proberen

Bericht door Trix Planting » ma aug 26, 2019 2:53 pm

Watermeloen schreef:
zo aug 25, 2019 4:30 pm
Kan ik de ingevroren melk alsnog laten ontdooien, pasteuriseren en aanbieden om te kijken of dat helpt?
Officieel werkt dat alleen als je het meteen na het kolven doet. Maar ik heb al verschillende moeders ‘gesproken’ die zeggen dat het wel beter smaakt. Dus je kunt gewoon een portie proberen.
Of mengen met vers afgekolfde melk?
Ja, dat kan ook. Probeer eerst een kleine hoeveelheid, om te voorkomen dat je alles weg moet gooien, ook de verse melk :-(
Of is het beter om de melk direct na het kolven te pasteuriseren en in te vriezen,

Dat is de officiële methode ja. Maar zie hierboven....
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
Watermeloen

Re: Ingevroren borstvoeding

Bericht door Watermeloen » ma aug 26, 2019 4:31 pm

Dank voor de antwoorden! Ik ga de komende weken flink experimenteren en hoop dat de voorraad niet verloren is ☺️

Plaats reactie