Borstvoeding en koemelkallergie

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Mamabear

Borstvoeding en koemelkallergie

Bericht door Mamabear » vr aug 30, 2019 1:49 pm

Na een pittige start zijn we er eindelijk achter dat mijn zoon van 3 maanden reageert op koemelk, soja en waarschijnlijk ook ei. Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen. Waar let je op bij het lezen van etiketten? Zijn er ook e-nummers die vermeden moeten worden en welke dan? Moeten sporen van ... ook vermeden worden?
Andere tips?

Ik kom een heel eind, maar bij het minste of geringste wat ik per ongeluk toch binnenkrijg heb ik een dag later meteen weer een enorm onrustige baby met kramp/spugen/zure boeren/veel willen drinken ivm verzachting (denk ik). Met name producten waarvan het recept ineens veranderd zijn de boosdoener. Zo had ik laatst brood waar ze ineens sojagris in hadden gedaan, terwijl het de week ervoor er echt niet in zat.

Vanmorgen heb ik al contact gehad met een dietiste, maar die kon me ook niet meer vertellen dan ik zelf nu al doe. Wel erg frustrerend want ik wil heel graag borstvoeding blijven geven, omdat dat in principe wel goed verloopt. Zolang ik maar geen koemelk, soja en ei binnenkrijg. En naar mijn idee gebeurd dat nu misschien wel iets te vaak.

Ben benieuwd naar ervaringen!

MichelleMP

Re: Borstvoeding en koemelkallergie

Bericht door MichelleMP » zo sep 01, 2019 5:30 pm

Het is best pittig om bv met meerdere allergieen te geven maar niet onmogelijk. Ik heb bijna 2 jaar bv gegeven. Ik had een dieet vrij van koemelk, ei, sesam, vis en banaan. Het belangrijkste is en blijft om elke etiket te lezen. Het makkelijkst vond ik om geen voorverpakte eten te kopen en alles zo simpel mogelijk te eten. Mocht je gebruik van Fb maken, zijn er speciale groepen over borstvoeding met allergieën. Ik heb daar heel veel aan gehad. Je kan het! Xx

JoyceSn

Bericht door JoyceSn » ma sep 02, 2019 9:24 am

Blijf etiketten lezen! Ook al koop je elke week hetzelfde. Bij een receptvernieuwing wordt er vaak weer een allergeen ingestopt.
Op allergieplatforum kun je vinden welke ingrediënten en ook E-nummers je het beste kunt vermijden.
Sporen van.. betekent dat het product in dezelfde fabriek is gemaak, als een product met melk bijvoorbeeld. Je hoeft dit niet te vermijden. Het is ook niet verplicht om de sporen van te vermelden. Dus waar het niet op de verpakking op staat, zou het theoretisch gezien ook kunnen bevatten.

Alle begin is niet gemakkelijk, maar het is zeker goed te doen.
Onze dochter is nu ruim 2,5 jaar en ik ben nog op dieet voor haar.

Topic starter
Mamabear

Bericht door Mamabear » do sep 05, 2019 11:14 am

Dankjullie! Goed om te horen dat het wel mogelijk is en jullie positieve verhalen. Geeft de burger moed :)

Anne Sophie

Bericht door Anne Sophie » do okt 03, 2019 4:15 pm

Hoe gaat het nu? Ik ben wel heel benieuwd. Ik herken het verhaal echt helemaal. Bij ons is na 4,5 maand de diagnose reflux gesteld door de kinderarts. 4,5 maanden tobben en een paar keer bijna met de bv gestopt. Baby dronk zo onrustig en zo slordig dat de melkproductie een paar keer een dip had en ik me afvroeg of ik kon door blijven gaan. Het voeden was ook nooit ontspannen: altijd overstrekken, huilen, boertjes dwars. Na een slok de tepel weer loslaten en dan moest ik de baby eerst rustig maken om weer verder te kunnen voeden. Was er de hele dag mee bezig, loodzwaar vond ik.
Nu snap ik dat al het huilen hoorde bij pijn door brandend maagzuur. Maagzuur ontwikkeling komt pas ong. in week 3 op gang, vandaar dat er de eerste 2 weken van baby's leven geen problemen zijn en plotseling wel.
Ik zou zeggen: ga echt naar een kinderarts hiermee als de problemen blijven bestaan. Zonder medicatie kom je er niet doorheen..

Plaats reactie