Minder opbrengst kolven

Dit deel van het forum is bedoeld voor berichten over het geven van borstvoeding aan een kind dat ouder is dan een jaar.

Topic starter
Henriette

Minder opbrengst kolven

Bericht door Henriette » zo sep 22, 2019 10:13 pm

Sinds als aantal maanden wordt mijn opbrengst van het kolven steeds minder. Ik begon met 150 cm en na 8 maanden 100 cc. In middels voed ik al een jaar en sinds 2 weken is het echt heel erg weinig van een druppel tot 30 cc.
Toen het niks was, kon komen doordat ik begon met de menstruatie. Maar dat is nu al een week voorbij en vandaag kolf ik maar 30 cm hoogstens. Ik kolf nu extra in de ochtend en in de avond om een voeding bij elkaar te schrapen. Wat kunnen de oorzaken zijn? En hoe merk je dat je kolfapparaat het niet meer goed doet?

Topic starter
Lissop

Re: Minder opbrengst kolven

Bericht door Lissop » ma sep 23, 2019 9:54 am

Hoi Henriette, oorzaak van jouw kleine kolfopbrengst weet ik niet en ook niet hoe je weet of je kolf t nog doet (behalve dat je dit volgens mij kunt laten testen bij thuiszorgwinkels of bvwinkels waar ze kolven verkopen).
Ik kan je wel vertellen dat K een soortgelijke ervaring heb: mijn kind is bijna een jaar en kolven is heel lastig geworden. Ik heb bij mezelf bedacht dat hij wel goed gewoon eet (met de pot mee) en dat hij af en toe ook water (kleine slokjes) drinkt, dus dat hij mijn melk niet nodig heeft als ik er een keer niet ben/als ie op de opvang is. En dat ik dus niet meer hóef te kolven.
Misschien biedt dit je wat steun? Succes!

Trix Planting
Forumeigenaar

Opbrengst

Bericht door Trix Planting » ma sep 23, 2019 5:48 pm

#Bvf Veel moeders ervaren dat na een aantal maanden de kolfopbrengst terugloopt. Daar zijn verschillende redenen voor. De melk wordt op deze leeftijd veel meer 'a la minute' gemaakt, er ligt minder opgeslagen in de borsten. Je lichaam laat zich niet meer zo foppen door een kolf, en geeft wel de melk die er is, maar maakt minder melk voor de kolf a la minute aan. De opbrengst is dan gewoon minder. Als je kind op dat moment zou drinken zou je lichaam wél de melk kunnen maken en geven. Er is dus niets mis met je vermogen om melk te maken, maar wel met het vermogen het voor de kolf te maken. Er zijn veel trucjes om de toeschietreflex te bevorderen (tepel massage, borst massage, warmte) en die kunnen nog wel eens helpen om meer opbrengst te krijgen. Ook afleiding tijdens het kolven (boek, internet, filmpje) kan helpen. Je zou ook de neusspray met oxytocine (Syntocinon - op doktersvoorschrift) kunnen proberen, dan krijg je makkelijker een toeschietreflex, en als het eenmaal lekker stroomt zie je vaak de de kolfopbrengst toenemen. (Met dank aan Natascha Oorthuis)
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Trix Planting
Forumeigenaar

Hoeveelheid melk nodig

Bericht door Trix Planting » ma sep 23, 2019 5:54 pm

Je zou er ook voor kunnen kiezen om het zo te laten en mee te geven wat je kolft.
Als je kind redelijk wat en gevarieerd vaste voeding eet, dan is vanaf de eerste verjaardag ongeveer 300 ml melk nodig. (tot een jaar ongeveer 500 ml) Daarnaast kan -bijv bij de opvang-water of slappe thee gegeven worden. Moedermelk mag onbeperkt gegeven worden.
Twijfel je of jouw kind deze hoeveelheden bij jou drinkt (per 24 uur) dan kun je eventueel een keer per dag wat volle melk of volle yoghurt (lichter verteerbaar) geven. Plantaardige drankjes zijn geen volwaardige vervanger voor moedermelk. Je kunt ze wel geven als extra vocht, net als thee en water.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Plaats reactie