Aantal vragen over bv

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Anne Sophie

Aantal vragen over bv

Bericht door Anne Sophie » vr okt 04, 2019 1:54 pm

Wie begrijpt de formule:
Maand 1: 150 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 2: 140 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 3: 130 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 4: 120 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 5: 110 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Maand 6: 100 ml x gewicht in kg / aantal voedingen
Ouder dan 6 maanden: 100 ml x gewicht in kg / aantal voedingsmomenten (borstvoeding en vaste voedsel)

Hoe kan het dat het aantal ml minder wordt terwijl de baby juist groter is? Je zou toch andersom verwachten?

Wat ik me ook afvraag: als een baby ziek is, is de samenstelling van de melk daarop aangepast en herstelt een borstgevoede baby daardoor sneller dan een baby die kunstvoeding krijgt. Maar hoe weten de borsten dan dat de baby ziek is? Hoe werkt dat?
Hoe weten borsten hoe oud een baby is etc... Wie snapt dat? :)

Nog een vraag of opkrikken van productie. Is het beter om te wachten tot de borsten vol zijn en dan te kolven of is het beter om vaker kleine beetjes te kolven? Is de hoeveelheid aan het eind v/d dag meer door vaker kleine beetjes te kolven of door een paar keer volle borsten leeg te kolven?

Trix Planting
Forumeigenaar

Een paar antwoorden

Bericht door Trix Planting » zo okt 06, 2019 3:52 pm

Anne Sophie schreef:
vr okt 04, 2019 1:54 pm

Hoe kan het dat het aantal ml minder wordt terwijl de baby juist groter is? Je zou toch andersom verwachten?
Is dit een formule van LLL? Dit soort formules zijn slechts een richtlijn. De meeste baby’s die deze heoveelheden drinken zullen er goed op groeien en tevreden zijn. Er zullen ook baby’s zijn die meer of juist minder nodig hebben.
Je weet natuurlijk ook noit hoeveel er uit de borst gedronken wordt.
Maar hoe weten de borsten dan dat de baby ziek is? Hoe werkt dat?

Als de baby uit de borst drinkt komen de ziektekiemen die hij bij zich draagt via de huid van de borst en het speeksel bij de moeder, die dan meteen specifieke antistoffen gaat aanmaken.
Het werkt ook als moeder zelf, of een van de gezinsleden iets onder de leden heeft. Er wordt zelfs gesuggereerd dat het goed is als een moeder die haar baby ophaalt bij de opvang daar een poosje blijft zodat ze in aanraking komt met de kiemen die daar rondwaren.
Mooi he! Het is een Toverdrankje!
Hoe weten borsten hoe oud een baby is
Naarmate de bv-periode vordert past de melk zich aan aan de baby. Om die reden, en natuurlijk ook die hierboven, heeft melk van de eigen moeder altijd de voorkeur. Maar donormelk van een moeder met een jongere of oudere baby is ook prima, en altijd beter dan kunstmatige zuigelingenvoeding.
Is het beter om te wachten tot de borsten vol zijn en dan te kolven of is het beter om vaker kleine beetjes te kolven? Is de hoeveelheid aan het eind v/d dag meer door vaker kleine beetjes te kolven of door een paar keer volle borsten leeg te kolven?
De melkproductie is het hoogst als de borsten leeg zijn. Stuwing zet een rem op de productie; de hersenen ‘denken’ dan dat er geen melk meer nodig is en zetten de hormonen op een laag pitje.
Dat betekent dus dat het voor een optimale productie het beste is om de borsten zo vaak mogelijk leeg te maken. Dan gaat de melkmaakmachine meteen op volle kracht aan de slag.

Toch zijn er ook vrouwen die de ervaring hebben dat ze meer kolven als ze er meer tijd tussen laten. Naarmate je baby ouder wordt wordt de melk meer aangemaakt op het moment dat er gedronken/gekolfd wordt. Over het algemeen zal je met vaak kolven of vaak aanleggen de meeste melk krijgen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Anders vraag gerust verder!
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Topic starter
Anne Sophie

Re: Aantal vragen over bv

Bericht door Anne Sophie » zo okt 06, 2019 8:57 pm

Bedankt voor de uitgebreide reactie! Zo interessant allemaal en fijn om te weten.

Ik heb nog een vraag. Onze baby weigert de borst sinds ik aan het werk ben en ze de fles vaker krijgt. Ze begon een steeds duidelijkere voorkeur te krijgen. Nu hapt ze niet eens meer aan bij mij.
Tijdens de kraamtijd en erna heb ik een poos hyperlactatie gehad. Ze leerde niet goed te drinken, de melk spoot er altijd uit. Het lijkt wel alsof ze gemakzuchtig is geworden en de fles daarom ook liever heeft dan de borst, waar ze inmiddels meer moeite voor moet doen dan eerst want de TSR komt nu niet altijd meer direct, zeker als ze ongeduldig wordt krijg ik ook stress en dan komt de TSR moeizaam.

Ni ben ik alles aan het kolven op 1 voeding na, de eerste van de dag (maar soms die ook..). Vind dit heel jammer want ik weet dat het beter is om de borst te geven. Bij onze oudste lukte het anderhalf jaar en nu is het al 5 maanden lastig (ook door reflux..) maar ik ben zo gemotiveerd en wil doorgaan, heb al zoveel obstakels overwonnen, hoop zo op nog een ontspannen periode.

Zou ze op een dag de borst weer willen? Hoe zou ik dat voor elkaar kunnen krijgen? Tips zijn welkom.. Ben bang dat ik met kolven de productie ook nooit zo goed op peil houd dan wanneer de baby het zelf stimuleert. Bij kolven komt de TSR direct maar de melkstroom duurt niet zo lang. Dat begrijp ik ook niet. Bij de oudste kolfde ik in 10 minuten 300 ml, nu maar 100.. dat schiet niet op want doe 160-200 ml in 1 fles..

Ben dus een beetje bezorgd..

Trix Planting
Forumeigenaar

Anders aanbieden

Bericht door Trix Planting » vr okt 11, 2019 9:49 pm

Soms geven baby’s de voorkeur aan de makkelijke en snelle melkstroom uit de fles, en hebben ze ‘geen zin’ om moeite te doen aan de borst. Zeker als ze nooit heel goed de techniek van het borstdrinken heeft beheerst kan dit wel het geval zijn.
Vaak helpt het als je de melk dan niet meer uit een fles geeft maar in een beker. Dan is ze voor het bevredigen van haar zuigbehoefte aangewezen op de borst, en heeft ze ook niet meer de vergelijking tussen borst en fles.
Andere opties zijn nog bijv. de softcupfeeder, of de veel goedkopere FlowCup. Of een lepelflesje.
Je kunt dat allemaal vinden via google.
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Plaats reactie