Minder vaak kolven

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Julimama

Minder vaak kolven

Bericht door Julimama » wo okt 16, 2019 11:34 am

Hi,
Ik ben sinds twee weken weer aan het werk, 4 dagen per week. Mijn baby van ruim 3 maanden drinkt overdag 3 flessen van 100 ml. Ik kolf tot nu toe 3 keer per dag en dan haal ik precies wat ze nodig heeft, dus ook niet veel meer dan dat.
Liever zou ik twee keer willen kolven met ongeveer dezelfde opbrengst. Als ik dit zou doen, krijg ik dan problemen op termijn dat ik minder ml kolf? En ook ik niet genoeg heb om live te voeden op dagen dat ik er ben? Of valt het in de praktijk mee?

Georgette Oskamp
Contacteer:

Re: Minder vaak kolven

Bericht door Georgette Oskamp » do okt 17, 2019 3:45 pm

Hoi,

Je zou het kunnen proberen. Wat het lastig maakt is dat je niet zomaar meer melk in je borsten kunt stoppen. Wat je maximaal per voeding of per afkolfbeurt kunt produceren ligt vaak min of meer vast. Iedere borst heeft een bepaalde maximumcapaciteit hoeveel melk er gemaakt kan worden per keer. Dat bepaalt vaak ook hoevaak je moet voeden of afkolven per dag om je productie op peil te houden. Wat er zou kunnen gebeuren als je het probeert is dat je ten eerste al niet meer per keer kunt afkolven, gewoon omdat zoveel melk er op dat moment niet is, en ten tweede dat je productie na verloop van tijd terugloopt. Of dat werkelijk gaat gebeuren, weet je natuurlijk pas als je het probeert.
Vind je het vervelend om drie keer af te kolven of is er een andere reden dat je liever teruggaat naar twee keer?
Soms valt er nog wel winst te behalen qua tijd en efficientie door dubbelzijdig af te kolven en volledig elektrisch of door vlak voor je van huis gaat nog te voeden of weer direct te voeden als je thuis komt. Maar dat doe je misschien allemaal al.

Als je makkelijk Engels leest, is dit artikel wel interessant: http://www.nancymohrbacher.com/articles ... art-1.html Het gaat eigenlijk over wat ik hierboven heb geprobeerd uit te leggen, maar dan hopelijk wat duidelijker ;-)

ducky

Bericht door ducky » vr okt 18, 2019 8:18 am

Hoi,

Ik heb dat wel gedaan. Nadat ik weer zo'n 6 weken aan het werk was, ben ik naar twee keer terug gegaan. In mijn geval ging dat prima. Ik kolfde ook net iets meer per keer dan dat ik 3 keer kolfde, omdat er iets meer tijd tussen zat. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon!

Voordat ik naar 2 keer kolven op een dag ging heb ik twee weken bijgehouden wat ik kolfde per keer en per dag. Dat heb ik ook bijgehouden toen ik naar 2 keer ging. De totaal hoeveelheid werd wel iets minder, maar was nog genoeg voor mijn zoontje voor een dag. Sterker nog, bij anderen dronk hij kennelijk niet zo veel.

Gelukkig heb ik ook geen problemen gehad met weinig melk op dagen dat ik wel thuis was, dan volgde ik weer volledig het ritme van mijn zoontje. Toen mijn zoontje negen maanden was, ben ik pas naar één keer kolven gegaan. Nu is hij een jaar en loopt de borstvoeding nog steeds goed, al ben ik nu het kolven aan het afbouwen op mijn werk.

Succes!

Topic starter
Julimama

Bericht door Julimama » zo nov 10, 2019 8:39 pm

Hi, bedankt voor de reacties. Ik heb besloten om twee keer kolven een kans te geven. Ik moet zeggen dat het erg goed heeft uit gepakt. Ik haal de opbrengst ook prima met twee keer, zelfs meer soms. Dus ben erg blij, geeft ook meer rust op werk en het kolven gaat ook gemakkelijker met meer tijd er tussen.

Trix Planting
Forumeigenaar

Fijn!

Bericht door Trix Planting » di nov 12, 2019 5:13 pm

Wat fijn dat het bij jullie goed werkt. Er zijn duidelijk wel uitzonderingen op de ‘regel’. :)
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Plaats reactie