Slapeloosheid

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Melissac

Slapeloosheid

Bericht door Melissac » ma okt 28, 2019 7:11 pm

Hallo
Mijn dochter van 8 maanden, slaapt nu al een dikke maand niet langer dan 2 uur aan een stuk. Overdag is dit oke, maar de nachten worden wel heel zwaar. Ik zie meestal elk uur van de klok minstens een keer. Rond 4 a 5 uur doet ze dan haar betere tuk van 2u (uitzonderlijk ook eens 3u). Natuurlijk ligt dat volgens de omgeving aan de borstvoeding ;) bij deze wil ik mij gesterkt voelen.
Kan het zijn dat er door de vermoeidheid minder goede voeding is? Er is er zeker nog genoeg.

Topic starter
Djoek

Re: Slapeloosheid

Bericht door Djoek » di okt 29, 2019 2:45 pm

Hoi Melissa,
Wat kan het vermoeiend zijn hè als ze zo vaak komt 's nachts. En wat kan je omgeving je dan onzeker maken. Je hoeft niet te twijfelen aan de kwaliteit van je voeding. Ondanks vermoeidheid blijft die gewoon goed. Ik denk ook niet dat de borstvoeding de oorzaak is van het vele wakker worden, maar meer de ontwikkeling en behoefte aan geborgenheid van je dochter. Ik vind het dan fijn dat ik mijn dochter de borst kan bieden om daaraan te volden, maar ook wel zwaar als we daardoor weinig slapen.
Slapen jullie (veilig) samen? Voor mij scheelt dat een hoop energie, ik heb het idee dat mijn dochter dan minder vaak wakker wordt en als ze wakker wordt slapen we allebei snel weer in. Misschien kan dat je helpen om het wat minder vermoeiend te maken?

zozo

Bericht door zozo » di okt 29, 2019 4:52 pm

Hai,

Wil toch ook wel graag even reageren. Ik vind de situatie hoe Djoek schetst echt heel mooi en liefdevol. En als dit de manier is die bij je past en prettig is voor jullie dan moet je dit zeker proberen!
Onze baby werd ook geregeld wakker snachts, maar ik trok het op een gegeven moment zo slecht dat er echt iets moest veranderen. Samen slapen wilde niet bij ons. Sommige moeders schrijven dat ze slapen terwijl hun kind bij ze drinkt en dan de volgende dag niet eens weten of en hoeveel en wanneer hun baby bij ze gedronken heeft! Ik vind het beeld echt prachtig, maar voor ons was dit echt geen realiteit.. Voor ons gezin werd het steeds belangrijker dat we onze slaap terug kregen en daarom zijn we vanaf 6 maanden begonnen met slaapcoachen en hebben we dus toch wel het voeden enige halt toegeroepen. Ik heb enorm veel gehad aan de theorie van Aware Parenting over het in je armen laten huilen van je baby voor het ontladen van spanning. Als je googled vindt je hier meer over. Ook heeft deze auteur een boek geschreven over het hoe en waarom van huilen en hoe je kan voldoen aan de behoefte aan geborgebheid zonder een borst te geven. Ons kleintje ging o.a. daardoor veel lekkerder slapen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt respect voor moeders die geregeld snachts hun baby voeden, maar ik merkte dat ik op een gegeven moment echt een grens had bereikt en ik geloof dat borstvoeding voor moeder en kind beide prettig moeten zijn. Ben heel blij te hebben ontdekt dat het ook anders kan! Het is en zoektocht, met vallen en opstaan, maar we hebben wel echt met elkaar toe kunnen werken naar meer slaap en dat gun ik iedereen!!

Topic starter
Melissac

Bericht door Melissac » do nov 07, 2019 1:59 pm

Stil krijgen zonder borst, chapeau!maar daar heb ik echt geen energie voor.mijn oudste dochter slaapt pas door sinds deze zomer, in oktober is ze er drie geworden. Ze dronk al lang niet meer (januari, vanzelf gestopt enkele weken voor de komst van haar zus).maar bedankt voor de tip,ik vind het leuk dat het bij jou werkte!!mijn jongste maakt veel minder problemen met het in haar bedje slapen,dus meestal doe ik dat.haar bedje staat tegen het mijne.maar als het mij niet meer lukt om recht te zitten,laat ik haar bij mij slapen.ook dan is langer dan twee uurtjes uitzonderlijk.maar ik weet nu dat mijn melk er geen last van heeft,waarvoor dank.het duurt ook niet eeuwig he,maar best pittig.en vooral omdat je tegen niemand eens mag klagen want dan moet je maar stoppen met borstvoeding :roll:

Topic starter
Mammie

Bericht door Mammie » do nov 21, 2019 7:56 am

Heel erg vermoeiend hè. Maar ‘gelukkig’ ben je niet alleen; ;) , Hier zoontje van 8 maanden die (ondanks overdag fruit, boterham en groentehandelaar) ook nog heel veel drinkt (‘s nachts zeker ook nog zo’n 3-5x.
Overdag per keer proberen langer te geven werkte hier gelukkig wel, waardoor hij wat minder drinkt overdag ( nog steeds om de 3/4 uur hoor).

Bedankt voor je reactie zozo! Ga ik me toch eens in verdiepen.
Ik wil gewoon zelf blijven geven maar merk wel dat ik redelijk ‘op’ raak na die lange maanden met zo weinig slaap (meneertje heeft 1x ‘s nachts geslapen van 23.45-05.45). Alhoewel ik het zelf nog wel vol zal houden (hij gaat vast een keer doorslapen), merk ik dat vooral mijn man er redelijk klaar mee is. Zijn familie is - geen idee waarom- anti borstvoeding en komen uiteraard nu met allerlei succes verhalen aandraven, hoe fijn het voor je zelf is dat een baby bij 2 maanden met 5 flesjes op een dag kan en je de avonden en nachten weer heerlijk voor jezelf heb.
Geloof echt dat ik kies voor mijn zoon met de bv maar je moet er zelf ook niet aan onderdoor gaan hè. Blijft lastig! Sorry voor mijn mega verhaal maar was weer zo’n slechte nacht dat ik het even kwijt moet :)

Plaats reactie