Geen melk meer?

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Y+B+D+R

Geen melk meer?

Bericht door Y+B+D+R » vr nov 15, 2019 7:59 pm

Vorige maand heb ik ook al een berichtje geplaatst, omdat mijn melk heel laat pas toeschiet. Gelukkig lostte dat zichzelf op en ging het snel weer goed.
Vandaag schoot mijn melk helemaal niet toe eind van de middag. Voor het slapen gaan heeft mijn zoontje gelukkig nog wel kunnen drinken, maar hij moest erg lang op de melk wachten.
Hij is inmiddels 7,5 maand en krijgt 4x bv en 2x in de nacht. Hij krijgt er genoeg hapjes naast en ik merk dat hij echt toe is aan meer eten.
Kan het zijn dat mijn melk zichzelf aan het afbouwen is? Mijn borsten zijn kleiner en voelen slap aan, bijna zoals ze altijd geweest zijn
Ik zit ontzettend te dubben of ik niet over moet stappen op flesvoeding, wat ik wel jammer zou vinden, ik wilde graag doorgaan tot 9 a 10 maanden. Kolven lukt ook niet meer. En ik zou ook niet weten op welk tijdstip ik zou moeten kolven? Hij drinkt na opstaan rond 7:30, dan 11:00, dan 14:30, dan 18:30 en als ik naar bed ga om 22:00 en dan komt hij zelf nog 1x in de nacht. Ik ben ook bang als ik zou kolven, er niets voor hem over blijft om live te drinken.
Ik heb gehoord dat je via de huisarts een neusspray kunt krijgen om je toeschietreflex te versnellen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

marja

Re: Geen melk meer?

Bericht door marja » za nov 16, 2019 11:07 pm

Dag,

De melkproductie gaat uit van vraag en aanbod. Is er meer vraag, door te kolven of te voeden, dan komt er meer aanbod. Je zou dus prima tussendoor nog een keer extra kunnen kolven, zo krijgen je borsten een seintje dat er meer melk moet komen. Je zou kunnen kolven wanneer het voor je uitkomt. Een half uurtje na het voeden, zou je al weer kunnen kolven.
Je borsten voelen niet meer gestuwd, de melkproductie is afgestemd op wat er nodig is.
Het late toeschieten zou bijvoorbeeld ook kunnen komen doordat je cyclus weer op gang komt. Veel moeders merken dat net voor en/of de eerste dagen van de menstruatie de melkproductie iets terugloopt. En dan kan het zijn dat het iets langer duurt, voordat je melk toeschiet. Meer tips kun je lezen in het artikel van LLL: https://www.lalecheleague.nl/borstvoedi ... plossingen

Je noemt een neusspray, dat kan inderdaad helpen om een toeschietreflex te krijgen, maar het vaker voeden zal mogelijk hetzelfde resultaat hebben.
Heel veel succes!

Topic starter
Y+B+D+R

Re: Geen melk meer?

Bericht door Y+B+D+R » zo nov 17, 2019 4:49 pm

Bedankt voor je antwoord!
Hij wil zelf de laatste 2 dagen vaker drinken en ik merk idd dat mijn melk weer sneller toeschiet.
Ik moet me niet zo druk maken... :)

Plaats reactie