Borstvoeding tijdens zwangerschap

Dit deel van het forum is bedoeld voor berichten over het geven van borstvoeding aan een kind dat ouder is dan een jaar.

Topic starter
zozo

Borstvoeding tijdens zwangerschap

Bericht door zozo » za dec 28, 2019 10:35 am

Hallo,

Wie heeft er ervaring met of tips voor borstvoeden tijdens een zwangerschap? Ik ben nu ongeveer 8 weken zwanger en mijn kindje van 1 jaar heeft nog 3 tot 4 borstvoedingen per dag. Hoewel het nu het eerste trimester best zwaar is, geniet ik zo van deze momenten dat ik de bv niet wil stopzetten. Ik lees op internet ervaringsverhalen waarin veel wordt gesproken over dat het kindje dan zelf stopte met drinken vanwege veranderende smaak en minder productie. Mijn productie is al heel lang constant. Ik heb niet het idee dat mijn kindje de smaak al vindt veranderen. Ook de TSR is hetzelfde en ik heb geen pijn bij het voeden (wat ik wel veel lees bij anderen). Nu vraag ik me af wat te doen, gewoon go with the flow en kijken hoe het loopt, of moet ik wel alvast preventief iets gaan doen om m'n productie veilig te stellen? (erbij gaan kolven of vaker aanleggen)
Ik heb mezelf ten doel gesteld net zo lang te borstvoeden tot we beide fijn vinden. Mijn kindje lijkt het nog helemaal prima te vinden en van te genieten. Een tweede vraag die ik heb, misschien wat vroeg, is of kraamhulp ook kan begeleiden bij tandemvoeden of dat je daarvoor een lactatiekundige nodig hebt? Wel handig om alvast te weten ivm dat we nu de zorgverzekering nog kunnen veranderen.
Heel verhaal, ben benieuwd naar jullie ervaringen en/of tips rondom dit onderwerp.

Bedankt alvast!

NataschaO
Forumeigenaar
Contacteer:

Re: Borstvoeding tijdens zwangerschap

Bericht door NataschaO » vr jan 03, 2020 11:42 pm

Eigenlijk vind ik zelf uit eigen ervaring dat gewoon doorgaan zoals je gewend bent het beste werkt. Er is niet iets dat je kunt doen om je melkproductie te vermeerderen in de zwangerschap. Als je kindje nog met plezier drinkt heb je veel kans dat het gewoon blijft drinken gedurende de zwangerschap.
Op zich heb je voor tandemvoeden geen lactatiekundige nodig. Het wijst zich vanzelf. Je oudste weet de borst zelf wel te vinden, en met de baby kan de kraamzorg je indien nodig helpen. Het belangrijkste om te weten is eigenlijk dat je op je gevoel af kunt gaan, je hebt immers al veel ervaring. En dat de baby vóór gaat, wat niet wil zeggen dat de baby altijd als eerste moet drinken. Boj te volle borsten en stuwing kan het juist fijn zijn je dreumes eerst te laten drinken, zodat de baby rustig aan de soepele borst de vette melk kan nemen.

En loop je ergens tegen aan, dan vraag je het hier.
Natascha Oorthuis
Lactatiekundige IBCLC

Topic starter
zozo

Re: Borstvoeding tijdens zwangerschap

Bericht door zozo » vr jan 10, 2020 2:55 pm

Dankjewel voor je reactie!

Plaats reactie