Na 11 maanden nog overstappen?

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Mama1986

Na 11 maanden nog overstappen?

Bericht door Mama1986 » do jan 02, 2020 9:49 pm

Lieve mama's

Ik heb een zoontje van net 11 maanden en ben erachter gekomen dat ik opnieuw zwanger ben, ongeveer 7 weken. Wat ik graag nog even geheim houdt. Nu geef ik mijn zoontje nog borstvoeding. Sinds 2 weken kolf ik zo goed als niks meer (max 30cc per 20 min kolven aan beide kanten tegelijk). Kolven is daardoor enorm frustrerend en ik wil ermee stoppen.
Het tekort aan melk, vul ik aan met melk uit de vriezer maar de voorraad gaat hard op. Ik werk 3 dagen per week en denk nog max 2 weken te kunnen aanvullen, dan is het op.
Wat doe ik daarna?

Mijn zoontje eet vast voeding best goed. Smorgens & smiddags een boterham. Tussendoor fruit en een tussendoortje en savonds meestal een vol potje voeding of eet goed mee met ons.
Drinkt ook tussendoor wel water/slappe thee.

Als ik vrij ben drinkt hij ook nog ca 6x uit mijn borst. Mar dit lijkt hem wel te frusteren. Maar vraag me af of het echt drinken of sabbelen is. Intresse in de borst wordt met de daf minder. Zijn plasluiers worden wel iets minder..
Moet ik hem meer drinken aanbieden? Of toch overgaan op kunstvoeding voor eventjes? Mijn zorg is dat hij te weinig binnen krijgt..

Graag advies van andere mama's!

NataschaO
Forumeigenaar
Contacteer:

Re: Na 11 maanden nog overstappen?

Bericht door NataschaO » vr jan 03, 2020 4:58 pm

Hoi mama,

Gefeliciteerd met je zwangerschap. Als je kindje volop vaste voeding eet, en ook water/thee uit een beker, dan heeft hij niet meer zo veel melk nodig als toen hij nog kleiner was. Ongeveer een halve liter tot 300 cc is al voldoende. Met een bakje yoghurt erbij heb je dat met 1 a 2 voedingen al snel te pakken. Of met vaak een klein slokje aan de borst (als je melk minder is geworden). Natuurlijk wel naar behoefte ander vocht aan gaan bieden.
Als je nog melk in de fles wil meegeven als je voorraad op is kun je kunstvoeding meegeven, of koemelk uit een pak, net wat gebruikelijk is waar je kindje naar toe gaat. Vaak geven ze vanaf een jaar geen kunstvoeding meer.
Mocht je melk zo ver teruglopen dat je kindje nog honger heeft na de borst zou je na de borst nog wat extra melk kunnen geven, of wat vaste voeding extra, bijvoorbeeld een bordje pap na de ochtendborst.
Natascha Oorthuis
Lactatiekundige IBCLC

Plaats reactie