Moe

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Mamma K

Moe

Bericht door Mamma K » vr jan 03, 2020 5:29 pm

Hallo allemaal,

Sinds 23 november zijn wij trotse ouders geworden van onze zoon. Hij is met 41+3 dagen geboren middels een keizersnede. Met een gewicht van 4435 gram was het een gezonde jongeman! Na de keizersnede is hij gelijk aangelegd en dit ging redelijk. Echter bleek in de avond dat hij na de borstvoeding honger bleef houden, waardoor hij glucose heeft gekregen. Achteraf had dit niet gemoeten, aangezien ik nu begrijp dat het in de opbouw zat en ik hem gewoon had moeten aanleggen. Enfin eenmaal uit het ziekenhuis ging borstvoeding heel goed, maar elke keer kwam hij om de twee uren voor opnieuw een voeding. Voordat ik hem aanleg proberen wij eerst het een en ander (schone luier, ongemak, krampjes) zo goed mogelijk uit te sluiten, maar vaak blijkt hij honger te hebben. Vanaf het begin drinkt onze zoon veel, maar kort. In het begin was dit ongeveer 5 tot 8 minuten, en nu drinkt hij ongeveer 13-15 minuten in totaal (dus bv, verschonen, bv).

Mijn man en ik proberen zo veel mogelijk mee te bewegen met onze zoon, dus als hij honger heeft voeden, hem zoveel mogelijk bij ons dragen in de draagzak of borst. Ook af en toe proberen weg te leggen overdag in de box of wiegje.

Nu hetgeen waarvoor wij dit berichtje opstellen, onze kleine man meldt zich veelvuldig zowel overdag als in de nacht. Dit betekent dat ik ongeveer anderhalf uur tot twee uur slaap, vaak korter vanwege de bijkomende krampjes en ongemakjes. Wij hebben gezegd dit vol proberen te houden tot in ieder geval twee maanden, maar het begint ons nu op te breken. Mijn man helpt overal waar hij kan, door in de nacht ook hem te verschonen en voedingen middels afgekolfde melk te geven. Echter breekt dit ons beide op waardoor wij beide vermoeid zijn tot inmiddels een bepaalde hoogte dat wij beide zeggen dit is niet vol te houden.

Regelmatig lees ik het een en het andere over Johannesbroodpitmeel en deze te gebruiken voor de nachtvoeding, zodat hij langer doorslaapt vanwege het vollere gevoel. Ook lees ik regelmatig dat kunstvoeding wordt gegeven in de avond. Wij willen het allerbeste voor onze zoon, maar dit gaat wel tot een bepaalde hoogte. Ik merk aan ons beiden dat wij aan het eind van onze latijn zijn en ik wil voorkomen dat er wel irritaties/frustraties komen. Al helemaal naar onze zoon.

Qua borstvoeding hebben wij van alles geprobeerd, hem wakker proberen te houden door gezichtje/voetjes te strelen. Hem regelmatig laten boeren en weer aanleggen. Niets lijkt te werken dat hij iets langer een voldaan gevoel houdt. Wij zouden graag tips en adviezen willen krijgen, zodat wij ergens naar toe kunnen werken na mogelijk een uurtje langer slaap!

Topic starter
Sharon1989

Re: Moe

Bericht door Sharon1989 » vr jan 03, 2020 6:20 pm

Hallo,
Bij ons hielp t veel om samen te slapen. De cosleeper aan t bed, de kleine in de cosleeper, op mama of tegen mama aan. Meestal vielen we al voedend weer in slaap waardoor we amper door hadden wakker te zijn geweest. Als je gaat samen slapen zorg dan dat je t veilig doet. Kijk bijv op de fb pagina veilig samen slapen om tips te krijgen en in te lezen.
Succes mama

Topic starter
Roos

Bericht door Roos » vr jan 03, 2020 7:06 pm

Op zich is elke 1.5 tot 2u drinken voor z'n kleine baby niet veel. Dat doet die van mij ook :) Ook als je kunstvoeding zou geven heeft je baby behoefte aan vaak een kleine voeding. De manier waarop kunstvoeding gegeven wordt is eigenlijk niet bedacht o.dat dit goed is voor een baby.
Het kan echter ook zijn dat je baby's drinktechniek niet helemaal goed is en dat hij niet genoeg uit je borst krijgt. Je zou een lactatiekundige eens mee kunnen laten kijken om dit uit te sluiten.

De fles indikken zou ik niet doen dat is echt niet goed voor je baby. En ook van kunstvoeding gaan ze niet doorslapen

Topic starter
Mamma 4

Bericht door Mamma 4 » vr jan 03, 2020 11:51 pm

Och, wat pittig zeg! Er komt zoveel op je af wat al vermoeiend is. Maar je doet het super! Zo fijn dat je je kindje draagt en nabijheid geeft. De hoeveelheid aan borstvoeding, is niet raar, gek of abnormaal. Eigenlijk juist normaal. Maar daar ben jij en je man nu niet mee geholpen. Kunstvoeding of jbpm gaat hier niets in veranderen. Met een beetje pech zelfs meer krampen. Maar echt, het wordt beter! Ook de krampjes worden minder.

Uit je bericht kan ik niet opmaken of je samen slaapt. In 1 bed, of in een cosleeper. Als je dat nog niet (veilig) doet, zou ik je willen aanraden daar mee te beginnen. Dan kun jij rustig blijven liggen terwijl je baby drinkt, of verder slaapt tegen je aan.
Verschoon je elke 2 uur de luier? Is dat echt nodig of kun je ook met veel minder toe? En als je man de fles geeft, kolf jij dan? Misschien wil je kindje ook je productie stimuleren als jij op die momenten niet kolft terwijl er wel gevoed wordt.

Mijn eerste kind dronk > 12 keer en dat waren ook lange voedingen. Als ik op de klok ging kijken ‘alweer wakker? Ik ben zo moe, niet weer he’ had ik verzet en maakte dat mij juist moe. Dit te laten, aan te leggen en verder te slapen (denk ik, ik wist nadien echt niet meer hoe vaak ik gevoed had of niet) en mee te gaan in hoe het gaat, maakte dat ik minder vermoeid was. En ook overdag sliep of rustte ik als mijn kind sliep.
Hou vol, mama! Het komt goed!

Topic starter
Vosje

Bericht door Vosje » ma jan 06, 2020 10:19 pm

Ik heb twee zoontjes en terwijl ik ze beide BV gaf waren ze totaal anders. Mijn eerste sliep al redelijk door met 2 maanden, mijn tweede bleef zich steeds om de 1,5 - 2 uur melden, net als bij jou. Ook 's nachts. Dat was inderdaad heel pittig, ik was er ook kapot van. Maar iedere baby is gewoon anders... Er is geen garantie dat je zoontje ineens wel door gaat slapen als je hem KV gaat geven. Misschien wordt hij alsnog wakker, maar je kan hem niet onbeperkt KV blijven geven, dus zal je hem op een andere manier moeten troosten/kalmeren.

Wat ik nog toe wil voegen aan de andere reacties, uit je bericht kan ik afleiden dat je eerst allerlei andere dingen probeert alvorens je hem gaat voeden, waarschijnlijk in de hoop dat hij eraan gaat wennen dat hij niet zo snel weer de borst krijgt en het uiteindelijk gaat accepteren. Je steekt dus eerst energie in andere zaken, het blijkt uiteindelijk niet te werken en je voedt alsnog. Maak het jezelf makkelijk, geef hem EERST de borst, want als hij niet wil drinken weet je het meteen en ben je geen tijd kwijt aan het zoeken naar andere redenen voor zijn gehuil. En dan is het probleem ook meteen verholpen, je baby is stil, je kan weer gaan slapen!

Het is inderdaad even doorbijten, ik weet hier alles van. Maat het wordt hoe dan ook beter, en het helpt al heel veel om dit te accepteren en toe te geven. En om te weten dat dit maar tijdelijk is. In ieder geval succes!

Plaats reactie