Stoppen met kolven

Dit deel van het forum is bedoeld voor berichten over het geven van borstvoeding aan een kind dat ouder is dan een jaar.

Topic starter
Hope87

Stoppen met kolven

Bericht door Hope87 » zo jan 19, 2020 9:56 am

Mijn zoontje is 15 maanden en drinkt nog 3 keer per dag bij mij. Ik werk drie aaneengesloten dagen en kolf op die dagen nog altijd een volledige voeding. Nu zou ik eigenlijk liever niet meer op mijn werk willen kolven, maar ik ben bang dat ik last van stuwing krijg en dat de productie terug zal lopen. Heeft een van jullie hier ervaring mee?

ducky

Re: Stoppen met kolven

Bericht door ducky » ma jan 20, 2020 9:49 am

Hi,

Ik ben rond één jaar gestopt met kolven. Ik kolfde toen nog één keer op de dag op mijn werk, rond een uur of twee in de middag. Dat heb ik steeds iets verder opgeschoven, zodat ik op een gegeven moment niet meer kolfde en pas als ik thuis kwam de kleine weer drinken kon geven. In het begin wel wat vollere borsten gehad, maar niet echt stuwing. Als je dat rustig afbouwt, kan dat prima. Ik had steeds een week genomen om de kolfbeurt een uur op te schuiven, en de laatste week wat eerder naar huis, zodat dan van kolven naar thuis voeden ook maar een uur opgeschoven was (als je snapt wat ik bedoel).

Nu drinkt de kleine als ik overdag thuis ben (ik werk vier dagen, ma-di en do-vrij), wel gewoon bij mij, als hij aangeeft te willen drinken. Dat is geen enkel probleem. Op werkdagen heb ik nu ook geen vollere borsten meer ofzo, dus lijkt goed afgestemd. Mijn kleine drinkt eigenlijk altijd als ik thuis kom, voor het avondeten (dat wil hij echt), dan meestal in de avond nog een keer, als hij in bed ligt, soms als wij nog wakker zijn, soms als wij ook al in bed liggen. En dan nog 1 keer in de nacht en in de ochtend dan voor ik weg ga. Als hij thuis blijft en ik ga werken, dan haal ik hem er rond kwart voor zeven even uit, en dan drinkt hij slapend, en slaapt hij daarna nog even door. Maar kan ik wel 'leeg' naar mijn werk ;).

In de kerstvakantie had mijn zoontje geluk, en was ik er gewoon de hele dag ;). Maar ook na de kerstvakantie weer gewoon zonder kolven opgepakt, en dat ging prima.

Succes, en het komt vast goed als je het schema rustig aan verandert!

Topic starter
Hope87

Bericht door Hope87 » ma jan 20, 2020 10:12 pm

Bedankt voor je reactie. Wat een goede tip om het kolven steeds een uurtje uit te stellen!
Fijn dat je kindje op de dagen dat je thuis bent zonder problemen kan drinken wanneer hij wil. Dat stelt mij ook weer een beetje gerust, omdat mijn zoontje voor zijn middagdutje graag nog even bij me drinkt en ik hem dit graag nog wil blijven kunnen geven wanneer ik thuis ben :)

ducky

Bericht door ducky » di jan 21, 2020 8:29 am

Ik kan me goed voorstellen dat je graag nog die voeding wilt blijven geven, heb ik inderdaad ook. Hij vindt het gewoon nog zo lekker :). Het is ook een kwestie van proberen. Als je zoontje nog wel drinkt, is de melk echt niet ineens zomaar helemaal op. Als je merkt dat het wel terug loopt, zou toch weer extra kunnen kolven om het weer op gang te helpen. Bij mij was dat niet nodig, maar dat is voor iedereen verschillend natuurlijk. Vooral een beetje in de gaten houden hoe het gaat, niet meteen in de stress schieten, dan komt het vast wel goed, het gaat immers ook al zo lang goed.

Topic starter
Hope87

Bericht door Hope87 » wo jan 22, 2020 11:27 am

Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik wel hoe het loopt. Als het nodig is kan ik inderdaad nog even kolven om de productie weer een zetje te geven. En wat je zegt, het gaat al zo lang goed, dus dit komt ook goed!

Anne Sophie

Bericht door Anne Sophie » ma feb 17, 2020 9:18 pm

En? Hoe ging het?

Plaats reactie