Live voeden en kolven voor bijvoeding

Heb je een vraag over borstvoeding? Stel 'm gerust! Je bent ook van harte welkom om gewoon mee te lezen, je hart te luchten of een vraag te beantwoorden.

Topic starter
Dvdkloof

Live voeden en kolven voor bijvoeding

Bericht door Dvdkloof » do feb 06, 2020 8:10 pm

Hallo iedereen,

Omdat ik kamp met tegenstrijdige adviezen van zowel de kraamzorg als het CB gooi ik mijn vraag hier neer. Alvast excuses voor het lange verhaal

Mijn zoontje is 2 weken geleden geboren, dysmatuur(2282 gram). In het ziekenhuis begonnen met borstvoeding geven maar hij had nog niet de kracht/energie om hier zijn volledige voeding uit te halen. Ik ben toen aan het kolven gezet een weekend lang als volgt(hij kreeg voeding om de 3uur): voeden, uur later kolven, voeden, uur later kolven,... Dit brak mij zo vreselijk op dat de arts maandag zei dat ik alle voedingen maar moest kolven en deze vervolgens met de fles te geven, dit kwam neer op zo'n 8 keer kolven per dag(sloeg alleen 1x in de nacht over) en met overproductie als gevolg(per sessie kolfde ik zo 150ml), tot op heden heb ik dit zo gedaan met als gevolg dat als ik 1x kolven oversloeg mijn borsten op knappen stonden en vervolgens 300ml kolfde.

De kraamzorg zei dat ik om en om moest doen. Dus live voeden, voeding erna kolven en fles geven,... Ik merkte dat hier mijn productie op achteruit ging en vanmorgen advies gevraagd bij het CB die vervolgens zeggen: gewoon live voeden en erna kolven. Echter komt er niks meer na het live voeden, alles is dan echt helemaal leeg en wil nog wel een voorraadje opbouwen en/of voor de zekerheid iets hebben om mijn zoontje bij te voeden. Al valt het mij op dat als hij live heeft gedronken zonder dat ik na de vorige voeding gekolfd heb hij niks meer uit de fles na wilt(hij kreeg voorheen 20 na de borst). Zou het zo zijn dat hij voldoende voeding haalt bij mij en geen bijvoeding meer nodig heeft? Ik vindt het een beetje eng om dit lukraak een dag te proberen...

Ik heb zo geen zin om weer alleen maar bezig te zijn met voeden en kolven 8x per dag..

Ik hoor graag adviezen!

Trix Planting
Forumeigenaar

Groei en blije baby

Bericht door Trix Planting » wo feb 12, 2020 4:07 pm

Sorry dat je zo lang op een antwoord moest wachten! Ik hoop dat het nog niet te laat is voor je.
Wat eigenlijk het allerbelangrijkste is: maakt je zoontje een tevreden indruk, en hoe is zijn groei. Kun je dara iets over vertellen?
En hoe verlopen de voedingen?
Met vriendelijke groet,

Trix Planting BVF
Deskundige Borstvoedingsforum

Plaats reactie